ako odpustiť rodičom

Prestať cítiť nenávisť: Odpustenie je cesta k lepšiemu a spokojnejšiemu životu

Psychická pohoda
Hovorí sa, že mýliť sa je ľudské a odpúšťať božské. V živote sa stretávame aj s ľuďmi, ktorí nám spôsobujú bolesť, sklamanie alebo utrpenie. Nečudo, že niekedy pociťujeme trpkosť ešte celé roky. Odpustenie môže byť náročné, ale práve toto rozhodnutie nás môže oslobodiť od negatívnych emócií.

Keď nám niekto ublíži, máme pocit krivdy, horkosti, smútku, niekedy možno túžime aj po pomste. Tieto emócie sú prirodzené, ale ak nás negatívne pocity voči druhým dlhodobo gniavia, trápime sa najmä my. Zadržovanie hnevu alebo nenávisti môže spôsobiť nielen emocionálnu bolesť, ale môže mať aj fyzické následky.

Čo je odpustenia

V prvom rade je dôležité pochopiť, čo je podstatou odpustenia. Neznamená to, že na celú situáciu zabudneme alebo že ju začneme zľahčovať. Neodpúšťame kvôli druhým, ale hlavne kvôli sebe. Odpustenie nám dovolí oslobodiť sa z okovov minulosti a otvoriť sa novým možnostiam. Zbavíme sa tak ťažkého bremena, ktoré nám bráni posunúť sa vpred a náš život bude lepší, príjemnejší.


Tip:

Chcete si pozrieť film s témou odpustenia? Pozrite si Fabelmanovcov od Stevena Spielberga. Je to silná dráma o sile filmu a o možnosti odpúšťať. Snímka sleduje dospievanie Sammyho Fabelmana, ktorý vyrastá v povojnovej Arizone. Napriek prekážkam sa Sammy ponorí do svojej vášne a filmovanie sa stane jeho životnou cestou.


Odpustiť môže byť veľmi náročné, najmä v partnerských vzťahoch. Partnerské vzťahy často sprevádza aj nutnosť partnerovi odpustiť, pokiaľ vám v nejakom prípade ublíži. Umenie odpúšťať je cesta k udržaniu zdravého a šťastného vzťahu. Pozor, neznamená to však, že budete tolerovať napríklad domáce násilie a budete ho ospravedlňovať. Nikdy si nenechajte ubližovať.

Ešte ťažšie je však odpustiť sám sebe. Často cítime vinu za to, čo sme urobili. Seba máme tendenciu hodnotiť prísnejšie ako iných. Odpustiť sám sebe znamená, že sa prestaneme trápiť za chyby či zlé rozhodnutia a začneme sa k sebe správať s láskou a súcitom.

Proces odpustenia

Odpustiť iným alebo sebe samému je často veľmi ťažké. Je to proces, ktorý si žiada čas a vytrvalosť. Je dôležité uvedomiť si, že nám niekto ublížil a že cítime voči druhej osobe negatívne emócie. Kľúčové je pochopiť širšie súvislosti a dôvody, prečo cítime trpkosť či nespravodlivosť. Poďme sa krok za krokom pozrieť, ako na to.

1. Uvedomte si, čo sa stalo. Je dôležité uvedomiť si bolesť a zranenie, ktoré sme utrpeli. Môžeme pociťovať aj hnev, ľútosť, frustráciu či nenávisť – to je úplne normálne. Ignorovanie bolesti alebo potláčanie emócií môže brzdiť proces uzdravovania.
2. Uvedomte si širšie súvislosti a príčiny toho, prečo cítite zášť a nespravodlivosť. Postupne toto uvažovanie zmeňte. Uvidíte nové súvislosti a na celú udalosť sa vďaka tomu môžete pozrieť z inej perspektívy.
3. Odpustiť je nutné. Musíte si uvedomiť, že je to dobré hlavne pre vašu psychiku.
4. Zamyslite sa nad tým, či ste na odpustenie skutočne pripravení. Neponáhľajte sa na seba.
5. Odpustite. Môžete si sami pre seba povedať: Odpúšťam ti. Ak chcete, môžete svoje rozhodnutie oznámiť aj človeku, ktorému ste odpustili.
6. Naučte sa zvládnuť emócie, ktoré v súvislosti s udalosťou máte. Možno cítite zlosť, bolesť, zášť alebo závisť. Uvidíte, že sa časom tieto pocity obrúsia.

Rozhodnutie neodpustiť

Rozhodnutie neodpustiť môže mať vplyv na celý zvyšok života. Z hľadiska duševného zdravia môže vyvolať stres, úzkosť alebo depresiu. Tieto psychické problémy môžu ovplyvniť kvalitu života a premietnuť sa aj do ďalších medziľudských vzťahov. Nedostatok odpustenia môže viesť k narušeniu dôvery k iným ľuďom a vytvoreniu komunikačných bariér. Vzťahy môžu postupne chradnúť, až zostanú narušené a nefunkčné.

Neodpustenie môže mať aj fyzické dôsledky. Chronický stres spojený s udržiavaním negatívnych emócií môže viesť k rôznym zdravotným problémom, ako sú narušenie imunity, kardiovaskulárne ochorenie alebo poruchy spánku.


Techniky, ako odpustiť

1. Nájdite podporu. Nedržte svoje myšlienky v sebe. Porozprávajte sa s rodinou, priateľmi či terapeutom. Nie je to hanba. Môže vám to poskytnúť nový pohľad, ktorý vám proces odpustenia uľahčí.
2. Zmeňte vnútorné nastavenie. Odpustenie sa netýka len rán z minulosti, ale aj budúcnosti. Na budúcnosť myslite pozitívne. Zamerajte sa na to, ako môžete žiť šťastnejšie bez ťarchy minulých zranení.
3. Vyskúšajte terapiu. Terapia pomáha liečiť duše. Niekedy sa v živote dejú veci, ktoré sú naozaj náročné a ťažké. Odpúšťanie potom môže byť veľmi zložité. Terapeut by vám s tým mohol pomôcť. Tak smelo do toho!


Čo sa stane, keď odpustíme?

Podľa psychologičky a vedkyne Lucie Záhorcovej je ťažké povedať, kedy nastane úplné odpustenie.1 Existujú však signály, ktoré nám môžu napovedať, že sme na dobrej ceste. Podľa čoho sa orientovať?

Spomienky na človeka, ktorý situáciu spôsobil, už nebudú také intenzívne. Nad udalosťou dokážeme premýšľať bez toho, aby sme prežívali ochromujúci hnev, smútok či nenávisť. Budeme sa cítiť slobodnejší. Odpustenie sa môže prejaviť aj v kvalite spánku – bude sa nám lepšie spať a vinník nás už nebude trápiť v snoch.

V oblasti vzťahov sa odpustenie môže prejaviť tak, že človek prestane prenášať svoje zranenia do vzťahov s inými ľuďmi. Ak sa rozhodneme s vinníkom udalosti ďalej komunikovať a nevymažeme ho z nášho života, môžeme s ním ľahšie komunikovať a postupne mu znova začať dôverovať.

Zdroje:

1. Dosiahnuť odpustenie neznamená, že budeme zraňujúce udalosti ospravedlňovať alebo na ne zabúdať. Nm.sk. Zdroj: https://nm.sk/dosiahnut-odpustenie-neznamena-ze-budeme-zranujuce-udalosti-ospravedlnovat-alebo-na-ne-zabudat/
2. Proces odpustenia. Psychologie.cz. Dostupné z: https://psychologie.cz/proces-odpusteni/

Foto: Pexels.com

Prémiový článok

Tento obsah
je dostupný po bezplatnom prihlásení do Prémiovej zóny.

Prihlásení užívatelia majú prístup ku kompletnému obsahu tohto webu. Pokiaľ sa prihlásite, môžete tiež objaviť rad výhodných ponúk a zliav UNIQA a našich partnerov.
Prihlásiť / Registrovať