Podľa Kena Robinsona je kreativita „proces nachádzania originálnych myšlienok, ktoré majú určitú hodnotu“. A nie je to hocijaký proces. Spisovateľka a lektorka kreatívneho myslenia Elba Pedrosa o nej hovorí ako o „dynamickom procese, živej a premenlivej energii, ktorá poháňa osobný rozvoj a je základom spoločenského pokroku“.
Výtvarné umenie, poézia alebo hudba sú umelecké odvetvia, s ktorými si kreativitu najviac spájame. No môžeme ju využiť aj v mnohých ďalších odboroch na míle vzdialených tradičnému chápaniu, napríklad vo vede alebo financiách. Pretože základom je prichádzať s novými nápadmi, ktoré „majú hodnotu“, ako zdôrazňuje známy psychológ Edward de Bono, autor termínu „laterálne myslenie“.
Vo všeobecne uznávaných definíciách slova „kreativita“ nájdeme dva veľmi dôležité termíny: „schopnosť“ alebo „nadanie“. Kreativita však podľa Pedrosovej nie je výsadou pár vyvolených, máme ju všetci a všetci ju môžeme rozvíjať.
Kreativita vo vzdelávaní
Miera kreativity študentov v priebehu vzdelávania je predmetom štúdií a diskusií v odborných kruhoch. Jedným z najaktívnejších je práve Ken Robinson, ktorý tvrdí, že školy zabíjajú kreativitu, ktorá je pritom rovnako dôležitá ako gramotnosť, a preto by sme jej mali venovať rovnakú pozornosť. Napriek tomu je táto schopnosť v dnešnom svete veľmi dôležitá nielen v školách, ale aj v práci. Jej zapojenie do výučby žiakov pripravuje na budúcnosť, pomôže im zvládať nečakané situácie a rozvinie ich prispôsobivosť.
Ponúka sa mnoho ciest, ako študentom pomôcť. Uvádzame len niekoľko z nich:
- Klaďte otvorené otázky a dajte priestor rôznym odpovediam
- Nechajte študentov slobodne klásť otázky a vyjadrovať ich názory
- Podnecujte metaučenie a sebapoznávanie
- Klaďte dôraz na jednotlivca s využitím flexibilného a personalizovaného učenia, ktoré študentov vedie k samostatnému získavaniu vedomostí
- Vytvárajte kreatívne prostredie, v ktorom študenti predstavujú svoju prácu
- Používajte aktivity a ďalšie zdroje, ktoré podporujú predstavivosť študentov
- Prezentujte prijímanie rizika, právo na chyby a neúspech ako nevyhnutnú súčasť procesu učenia
- Vyhýbajte sa pasívnemu prijímaniu informácií a podporujte aktivitu
Techniky podporujúce kreativitu
Kreatívne techniky nám umožňujú cvičiť a stimulovať vlastnú kreativitu. Zahŕňajú sekvenciu krokov, ktoré nám umožnia odpútať sa od vertikálneho, logického myslenia a prejsť k určitej miere „chaosu“, ktorý je pre kreatívne myslenie typický.
Môžete napríklad vyskúšať:
Metóda šiestich klobúkov
Tento systém premýšľania Edwarda de Bono je založený na predstave, že máme „šesť klobúkov“ rôznych farieb, ktoré predstavujú rozdielne spôsoby konania. Biely koná objektívne v súlade s faktami. Červenýnahliada na situácie a problémy z citovej perspektívy založenej na intuícii a pocitoch. Čierny sa na veci pozerá kriticky a hľadá nevýhody, slabé miesta a negatíva. Žltý je naopak optimistom a sústredí sa na prínosy a výhody. Zelený má úlohu kreatívca prichádzajúceho s nápadmi. A modrý koná ako koordinátor. Táto technika umožňuje pristúpiť k problému zo všetkých uhlov pohľadu (aj tých, ktoré nám nie sú úplne blízke).
Brainstorming
Túto známu techniku je možné použiť, keď potrebujeme prísť s novými nápadmi. V prvom kroku zhromažďujeme všetky myšlienky bez toho, aby sme riešili ich životaschopnosť alebo relevantnosť. Potom ich roztriedime a ohodnotíme. Následne ich usporiadame a snažíme sa nápady vylepšiť. Na záver vyberieme tie, ktoré sú kreatívne a je možné ich realizovať.
Nútené asociácie
Každý zapojený dostane desať prázdnych kartičiek, ktoré si rozdelí na dve rovnaké kôpky. Na päť kariet z prvej kôpky napíšeme vždy slovo opisujúce situáciu alebo problém, ktorý chceme vyriešiť. Na každú kartu z druhej kôpky napíšeme vždy prvé slovo, ktoré nám napadne, aj keď sa riešenia otázky vôbec netýka. Potom náhodne vyberáme vždy po jednej karte z každej kôpky a musíme vytvoriť vetu, ktorá obsahuje obidve slová a navrhuje nejaké riešenie. V tom momente sa vôbec nezaoberáme tým, či sú návrhy reálne alebo nie. Ich hodnotenie príde na rad až neskôr.
Synektika
Táto metóda vznikla ako rozpracovanie metódy brainstormingu. V jednej jej forme si vyberte rôzne slovesá, ktoré použijete ako odpoveď na riešený problém. Vyskúšajte napríklad: odpočítať, pripísať, nahradiť, rozdeliť, namietať, zvýrazniť, skresliť a podporiť. Vyskúšať môžete aj ďalšie, ktoré vám napadnú.
Tieto štyri metódy vám nutne nemusia pomôcť prísť s „novými hodnotnými nápadmi“, ale pomáhajú riešiť úlohy, ktoré vyžadujú určitú dávku kreativity. A hlavne, nezabúdajte zapájať kreativitu ani vo svojom bežnom živote. Nie je to jednoduché, ale ako povedal Pablo Picasso: „Každé dieťa sa rodí ako umelec. Problém je zostať umelcom, keď vyrastie.“ Pomôže vám to však, aby ste sa rozvíjali a lepšie sa prispôsobili budúcnosti.