1) Je e-shop, v ktorom nakupujem, dôveryhodný?
Samozrejme, existuje viacero známych a overených e-shopov všemožných kategórií, môže sa však stať, že si budete chcieť niečo objednať z obchodu, o ktorom ste doteraz nepočuli.
V takom prípade si najprv treba overiť jeho dôveryhodnosť. Na začiatok odporúčame prečítať si dostupné recenzie, z ktorých sa dozviete, aké skúsenosti majú s e-shopom iní používatelia. Už tu si treba všímať varovné signály. Obozretní zákazníci si overia
v obchodnom registri, či firma, ktorá obchod vlastní, skutočne existuje, a prečítajú si jej obchodné podmienky a reklamačný poriadok.
2) Sú stránky e-shopu dostatočne zabezpečené?
Ďalšou dôležitou skutočnosťou, na ktorú by ste sa mali zamerať, je to, či sú stránky, na ktorých sa e-shop nachádza, zabezpečené proti „odpočúvaniu prenosov“, t. j. či majú platný SSL certifikát. To sa dozviete z názvu stránky. Ak adresný riadok začína https://, je to známka zabezpečeného protokolu. Ďalej by ste mali pátrať po symbole zeleného zámku, ktorý opäť nájdete v adresnom riadku. Ten hovorí, že táto doména webu skutočne patrí. Keď na symbol kliknete, mali by sa vám zobraziť informácie o stránke i o udelenej certifikácii. Podvodníci sa niekedy snažia zmiasť nič netušiacich zákazníkov tým, že ich presmerujú na falošný e-shop, ktorého názov je veľmi podobný tomu pravému. Takéto stránky však nie sú zabezpečené SSL certifikátom.
3) Je prostredie, do ktorého zadávate údaje zo svojej karty, bezpečné?
Na platbu kartou pristupujte len v prostredí sprostredkovateľov platieb, ako sú napríklad platobné brány ČSOB, GoPay, PayU alebo GP webpay. Údaje z vašej karty, ktoré zadáte do tejto platobnej brány, nedostane k dispozícii ani e-shop, ani správca platobnej brány – systém vás prenesie priamo do zabezpečeného prostredia vašej banky. Zadávanie údajov
o karte v prostredí e-shopu sa veľmi neodporúča.
4) Pripájate sa k internetu prostredníctvom verejnej wifi?
Verejná wifi v hoteloch, kaviarňach a na letiskách úplne stačí na bežné surfovanie po internete či posielanie správ z mobilných aplikácií. Ak sa však pripájate cez verejnú wifi, neodporúča sa zadávať prihlasovacie údaje k svojim účtom ani údaje z platobnej karty. K všetkým informáciám, ktoré odosielate, sa ľahko môžu dostať hekeri a vaše údaje zneužiť. Po verejných wifi sa často šíria vírusy. Preto sa odporúča mať aj v mobilných telefónoch (najmä s operačným systémom Android) aktivovaný antivírus.
5) Máte nastavený limit platieb na internete?
Vašu pozornosť by ste mali venovať aj karte, ktorou platíte, a jej nastaveniu. Ak si vašu fyzickú kartu niekto odfotí alebo opíše z nej údaje, môže s ňou na internete platiť bez toho, aby ste o tom hneď vedeli. Istým druhom zabezpečenia vašich prostriedkov tak môže byť limit na platby na internete. Prípadný „zlodej“ vďaka nim nebude môcť jednorazovo alebo za určené obdobie minúť sumu vyššiu, než si nastavíte. Ak pritom sami budete potrebovať zaplatiť viac, vždy si môžete v internetovom bankovníctve limit dočasne zvýšiť a potom všetko zase vrátiť na pôvodnú úroveň.
6) Je vaša platba zabezpečená pomocou systému 3D Secure?
3D Secure je bezpečnostná technológia, ktorá zaručuje rýchlu autentifikáciu držiteľa karty. Túto metódu už používa väčšina e-shopov a platobných brán na Slovensku. Pri platení kartou online vám po zadaní údajov z karty príde SMS s číselným kódom, ktorý musíte zadať do nového platobného rozhrania, aby sa platba realizovala. Tým sa zaistí, že platbu vykoná iba držiteľ karty.
7) Neuložili ste údaje o svojej karte na cudzom zariadení?
E-shopy často v rámci zrýchlenia najbližších platieb ponúkajú funkciu uložiť identifikačné údaje. Ak ste na platenie použili iný prístroj ako váš osobný (pracovný počítač, kamarátov mobil), uistite sa, že ste nepovolili uložiť číslo svojej karty.
Niekoľko tipov pre tých najopatrnejších:
Ak máte o svoje úspory ešte stále obavy, môžete stupeň ich ochrany ešte zvýšiť. Jedným z variantov bezpečného platenia je používať tzv. virtuálnu kartu, ktorú si za poplatok môžete nechať vystaviť vo svojej banke. Ako už napovedá názov, nejde o žiadny plastový predmet, iba o súbor čísel s dátumom platnosti a bezpečnostným kódom, ktorý vám banka pošle. Táto „karta“ sa používa len pre platby na internete. Fyzickú kartu, ktorou budete platiť v kamenných obchodoch, potom pre platby online zablokujete. Nebudete sa už musieť báť, že by sa údaje z vašej karty mohli dostať do rúk niekomu nepovolanému.
Existujú aj tzv. predplatené platobné karty, teda plnohodnotné platobné karty, ktoré nie sú prepojené so žiadnym bankovým účtom. Táto karta funguje na rovnakom princípe ako napríklad SIM karta s predplateným kreditom. Nechodí vám na ňu výplata, ani si s ňou nemôžete požičiavať peniaze. Máte na nej len toľko peňazí, koľko na ňu sami vložíte. Takúto kartu ponúkajú na Slovensku napríklad Slovenská sporiteľňa, OTP Banka alebo UniCredit Bank. Nevýhodou sú však často vysoké poplatky.
Ďalšou z možností je využívanie aplikácií na platenie mobilom, ktoré na Slovensku
s nástupom Google Pay začínajú byť čoraz populárnejšie. Okrem už spomínanej aplikácie Google Pay pre majiteľov telefónov s operačným systémom Android sa chystá ešte v tomto roku aj príchod konkurenčného Apple Pay pre majiteľov iPhonov. Aplikáciu na platenie mobilom ponúkajú dve banky (Tatra banka a ČSOB). Najdôležitejšie je, že pri platbe mobilom nezískava obchodník údaje o vašej karte, každá karta má totiž virtuálne „dvojča“, teda obdobu virtuálnej karty (pozri v predchádzajúcom texte).
Ak už aj dnes poctivo dodržiavate všetky spomenuté body, gratulujeme vám. Vaše online platby sú s najväčšou pravdepodobnosťou úplne bezpečné a vy si tak môžete užívať nákupy do aleluja!