Honza Červenka, bývalý šéfredaktor českého Speedu i TopGearu a zakladateľ Caterham Race Academy nás naštartoval pre to, že autá sú skvelá zábava!
Čo je tak zaujímavé na autách? Prečo nie bicykle napríklad?
Je tam motor, má to hybnú silu. Môžeš sa s tým hrať a ovládať to. Niečo krotíš. A to je dobré. Na bicykli do toho musíš šliapať (smiech).
Krotenie je pre teba tá pravá zábava?
Od toho už je len krôčik k pretekaniu, kde si všetci merajú tie pinďúry. A pretekanie je skvelo komplexná vec. Je tam veľmi veľa vecí, ktoré do toho vstupujú. Musíš mať dobrú psychiku, aby si to zvládol. Musíš vedieť točiť volantom a mačkať pedále, musíš byť vždy o krok popredu pred svojim súperom a musíš byť pánom situácie. Musíš diktovať podmienky ostatným súperom, pretože spolu pretekáte na dvere.
Čo znamená pretekať na dvere?
To je, keď ideš v pretekárskom aute 200 km/h a pri predbiehacom manévri sa v tých dvesto na chvíľu stretneš vedľa seba s druhým autom bok po boku. Nie na pijak, ale opriete sa o seba na dotyk. Toto je dosť vzrušujúce.
Ako sa dá dostať k takým pretekom?
S kamarátmi sme pred tromi rokmi založili nový pretekársky tím Hello Titty Racing. Práve preto, aby sme mohli pretekať na Nordschleife, čo je najťažšia pretekárska trať na svete. Jazdia sa tam štvor až šesťhodinové preteky, ktoré sú považované za to najviac, čo v motošporte vôbec môže byť.
V čom sa to jazdí?
V plechových autách.
Čo?
Nie sú to formuly. Normálne plechové autá. Teda v úvodzovkách normálne autá. Od nejakých Hond cez BMW, relatívne obyčajné Porsche a ďalšie značky až po špeciály za mnoho stoviek tisíc eur.
Prečo sa jazdí na dotyk? Aby si niekto niečo dokázal?
Ty ho inak nepredbehneš. Keď sú si tie autá dosť podobné, tak rozhodujú drobné veci a trebárs to, kto je o chlp agresívnejší a rýchlejší. Takže napríklad brzdíš o sekundu pozdejšie do zátačky než súper a strčíš mu tam čumák. On by chcel zatáčať, ale nemôže, pretože ty si na vnútornej strane zátačky. V ten moment dôjde k ľahkému kontaktu, že idete spolu dvere o dvere.
Ešte niekedy je to na plechy?
Hej, keď spolu idete a tá trať je úzka. Ty ideš 180, on ide 175 a nechce ťa pustiť. Najskôr na neho blikáš, a keď to nepomôže, tak ho dohoníš a zdvorilo mu poklepeš na nárazník. Všetko sa to odohráva vo veľkej rýchlosti. Je to vzrušujúce a vyčerpávajúce zároveň.
Autá máš na pretekanie alebo ako fetiš?
Pre mňa sú autá fetiš. Strašne ma bavia. Tak od desiatich rokov.
Robil si autoprílohu v MF Dnes, šéfa TopGear aj Speedu. Aký automobilový časák teraz čítaš najradšej?
Ja čítam väčšinou tie zahraničné. A to, čo je na webe. Aktuálne som sa dohodol s TN.cz, že pre nich budem robiť sekciu o autách i s videami. A tiež si chystám svoj vlastný projekt. Bude to o autách, ktoré sa dajú kúpiť, zároveň o starých autách a tiež ľuďoch, ktorí sa okolo toho motajú. Tu v Čechách je strašne veľa zaujímavých ľudí, ktorí autá milujú a buď sa tým živia alebo do toho dávajú všetky peniaze, ktoré zarábajú niekde inde.
Akých zaujímavých ľudí tu poznáš?
V Čechách je človek, ktorý renovuje mercedesy pre múzeum v Štuttgarte. Potom je tu človek, ktorý stavia repliky starých bugatiek. Potom som stretol týpka, ktorý ti z plechu vyklepe celé auto. Takýto ľudia sú tu a o takých by som chcel písať.
Sú ľudia, ktorí si kupujú autá len preto, že im to robí dobre a že vďaka tomu majú pinďúra väčšieho o tri centimetre. A potom sú ľudia, ktorí si to auto chcú kúpiť, pretože je skvelé.
Nie sú dnešné autá trochu nuda?
Množstvo nových áut, ktoré si ľudia kúpia, sú rovnako spotrebná vec ako fén, práčka alebo potraviny. Tam nie je nič. Mňa bavia autá, ktoré sú zvláštne, majú nejaký príbeh a niečomu sa vymykajú.
Sú také ale i medzi novými autami?
Sú. Dokonca aj za normálne peniaze. Vrchol pre veľa ľudí je, že si kúpia päťkové BMW kombi, štvorkolku s dieslom. „Ty, to je auťák,” hovoria si. To auto stojí skoro sto tisíc eur. Ale keby ten človek tie peniaze vzal, tak si za ne kúpi trebárs oktávku, ktorú bude mať pod zadok na jazdenie do práce. Také to daily auto. A k tomu si kúpi hračku, ako je Caterham alebo veterána. A zrazu zistíš, že rovnako ako nosíš dvojo topánok – máš tenisky a potom máš normálne topánky – tak rovnako je to s tými autami. Ja myslím, že mať jedno auto, to nejde. To nie je normálne (smiech).
Toto si ale predsa nemôže dovoliť každý.
Chcem ľuďom ukázať, že sny sa dajú plniť. Že to nie je o tom, že si kúpiš to päťkové BMW a byt v paneláku alebo nejakom tom novom paneláku a teraz budeš splácať hypotéku do šesťdesiatky a potom umrieš. Ja keď mám ušetrené prachy, tak ich vrazím do áut. Keď idem s autom na víkend do Álp, tak je to pre mňa oveľa viac, než keby som šiel žúrovať niekam na diskotéku. Mňa baví míňať na zážitky a nespotrebné veci.
Dá sa povedať, že sa nadšenci rozdeľujú na poršákov a ferraristov?
To si nemyslím. Poznám veľa ľudí, čo majú obe autá naraz. Tie autá sú trošku iné. Je to ako keď niekoho bavia hodinky, foťáky alebo muzika. Tiež má viac obľúbených značiek a interpretov. Moje autá sú tiež rôzne. Od nových po staré.
Učíš ľudí ako sa stať pretekárom?
Učím ich, buď aby sa naučili jazdiť bezpečne alebo aby riadili dobre športovo. Pretekárov vychovávame v Hello Titty. Príde normálny chalan, chlap, ktorý je normálny vodič a my sa mu venujeme, urobíme z neho pretekára. Proste ho vychováme. 85% sa dá naučiť a 15% je talent. Fakt sa to dá naučiť a vydrieť.
Čo potrebujem, keby som sa k vám chcel prihlásiť? Potrebujem vlastné auto?Nepotrebuješ. Potrebuješ prachy. Je to úplne jednoduché (smiech). V Hello Titty Racing jazdíš s našimi pretekárskymi autami. Najskôr si ťa vezmem do parády ja. Potom v spolupráci s pretekárskymi inžiniermi prejdeme na jemné nuance. Či ideš zátačky o kilometer rýchlejšie alebo pomalšie. A potom sa ukáže. Veľa ľudí skončí na 85 percentách a sú relatívne slušní pretekárski jazdci. Potom sú ľudia, ktorí sú talentovaní, a tí môžu byť úspešní. A nakoniec sú ľudia, ako je napríklad Tomáš Enge, čo je podľa mňa najlepší český pretekár. A ten nemá 100, ale 105%.
Prečo jazdíte na Caterhamoch?
Aktuálne pretekáme na BMW M3 a caty máme ako hračky a tréningové autá. Keď som ľudí začal učiť jazdiť, narážal som často na to, že som potreboval nielen s nimi sedieť v aute, ale tiež aby za mnou jazdili po pretekárskom okruhu. A ja som bohužial nemal peniaze na to, aby som si kúpil pretekárske Porsche 911 alebo Ferrari. Takže som hľadal rýchle auto za relatívne solidné peniaze, aby som ho zvládol zafinancovať. A tiež to dokázal uživiť. Aby som si nekúpil opicu a potom nemal na banány. To sa strašne často stáva ľuďom, ktorí si kúpia takéto autá. Takže som si vyskúšal šesť či sedem áut od Lotusu Exige cez BMW M3 nejaké staršie Porsche…A potom som sa dostal ku Caterhamu.
Caterham vyhral, pretože bol najkrajší?
Vôbec sa mi nepáči, ako to auto vyzerá. Proste nula. Fakt nie! Ale milujem ho za to, ako jazdí. A nenašiel som zatiaľ auto, ktoré by malo prijateľnejšie prevádzkové náklady, než má Caterham. Voči tomu, ako je to auto rýchle.
Je to len škrupinka?
Presne. Jazdí to na malých pneumatikách, ktoré sú lacné. Je v tom jedna šestka motor…
Počkaj, ozaj je v tom tak slabý motor?
Áno, je v tom motor z focusu. Ale to auto váži 550 kíl. A vďaka tomu je na stovke za päť a pol sekundy. Si predstav, že idem na okruhu s bežným autom, čo má tonu a pol, a potom s catom, čo váži 550 kíl. Predstav si tie odstredivé sily a kedy musíš začať brzdiť. V zátačke je cat rýchlejší, pretože nevyletí, na konci rovinky brzdíme úplne niekde inde. Hovoríme, že tam, kde ostatní už musia stáť na brzde, my ešte vyčíňame viac (smiech). Preto Caterham.
Takže i preteky jazdíš s Caterhamom?
Menej, než by som chcel. Pretekám s BMW M3, práve s týmto Hello Titty Racing. Jazdíme Nordschleife v Nemecku.
Aké auto máš na denné jazdenie?
Na denné jazdenie mám auto svojej manželky (smiech). Ona má desať rokov staré BMW. Kombi, pretože máme veľkého psa. A diesel, pretože denne najazdí sto kilometrov. To je to auto pod zadok. To máte na to, aby ste mali čím ísť do práce, aby bolo spoľahlivé a aby to málo žralo. A je mi úplne jedno či je červené alebo sivé.
A na výlet do Álp ideš s čím?
Do Álp idem s Porsche alebo s catom.
To sa ti do tých špuntov všetko vojde?
Zabalíme sa do toho na štyri päť dní. Do oboch tých áut. Úplne bez problémov.
Funguje česká závisť?
Jeden môj dobrý kamoš, ktorý má Caterham a zároveň veľa iných áut, hovoril, že rozdiel je v tom, ako sa ľudia tvária. Keď ideš v Porsche a ideš pomaly, tak na teba budú ľudia pozerať nahnevane. Hrozne negatívne. Budú závidieť. A potom prídeš s catom, budeš driftovať na námestí okolo kaplnky a tí rovnakí ľudia ti budú tlieskať. Bude sa im to strašne páčiť. Pretože oni nevedia, koľko ten Caterham stojí. Im sa to len páči a príde im to len ako „jé, to je také milé”.
Ty nemáš žiadne veľké autá?
Mám len menšie autá. Sú to autá pre mňa. Autá pre radosť. Predtým boli všeobecne všetky autá menšie. Až teraz s vývojom sa tie autá zväčšujú a zväčšujú.
Za to môže len bezpečnosť?
Bezpečnosť a výbava.
Výbavou myslíš elektroniku a tieto blbosti?
Presne, všetky takéto hovadiny. Ľudia chcú väčšie autá, pretože majú pocit, že sa v tom cítia komfortne. Ale potom sa ti stane, že ideš po normálnej ceste a to auto je tak veľké, tak široké a tak dlhé, že ho na tú cestu nemôžeš poriadne umiestniť, alebo dokonca ani niekoho predbehnúť. Pretože keď ideš s malým autom, tak je mrštné, obratné a vojde sa do tých zátačiek lepšie. Preto mám radšej malé autá.
Čo si myslíš o ekologických autách? Chcel by si mať elektromobil?
Veľa elektromobilov je dobrých a veľa naozaj otrasných. Fakt strašne zlých.
Čo je dobrý a čo je zlý elektromobil?
Napríklad výborný je BMW i3. To je fakt skvelé auto, od začiatku stavaný ako elektromobil. Je to navrhnuté na čistom papieri ako elektromobil. Baterky v podlahe, dobre vymyslené pohonné ústroje…to auto funguje skvelo. No a potom sú autá, ktoré sú pôvodne normálne autá s benzínovým motorom. A pretože sú automobilky tlačené, aby splnili nízke emisné limity, tak musia vyrábať i hybridy alebo elektroautá. A potom to urobia tak, že niekam do toho auta nacpú baterky a potom niekam narvú elektromotor. Ale to auto bolo navrhnuté ako auto so spaľovacím motorom. A potom nefunguje tak úplne dobre.
Aká je pre teba pohodlná rýchlosť na dialnici?
Pre mňa je pohodlná rýchlosť 140 až 260.
Aha, ale ty si extrém, si pretekár.
No to neviem, ja keď idem rýchlo, tak idem 300. Keď na to mám auto. To je potom rýchlosť.
Budú výrobci stále viac zdieľať náklady pri svojich modeloch, až skončíme v šedi?Myslím, že bude auto, ktoré sa bude môcť nakonfigurovať individuálne. To je teraz trend, ktorým ide veľa automobiliek pri športových modeloch. Tie autá sa bez problémov dajú používať denne. A potom tam pomačkách pár tlačítiek, a ono to zmení nastavenie tlmičov, nastavenie motoru, rýchlosť toho, ako ti radí prevodovka a zmení to, ako ti funguje diferenciál. A zrazu sa z auta, s ktorým môžeš jazdiť bez problémov do práce, stane ostrejšie auto, s ktorým si môžeš užiť i nejakú zábavu. To je podľa mňa cesta. Nie som si istý, či tá najlepšia, ale je to cesta.
Môže s niečím úplne iným prísť Apple?
Každý, kto má prachy, môže prísť s niečím úplne iným.
Nie je to ale už všetko objavené?
BMW tiež vymyslelo úplne nové auto, ktoré neexistovalo. To bola tá i3. Tesla tiež vymyslelal auto, ktoré neexistovalo, a valcuje ostatné. Ich autá sú dosť zaujímavé. Tiež je otázka, akú to zanechalo uhlíkovú stopu. Ale je to trendy a všetci s tým chcú jazdiť. Tak prečo by Apple nemohol urobiť to isté. Alebo Sony alebo Boeing. Je to jedno. Ktokoľvek, kto má prachy a zaplatí vývoj.
Aké triky ma naučíš pri jazdení?
Na okruhu ťa naučím jazdiť rýchlo. Ale potom ťa na normálnej ceste naučím zásady defenzívnej jazdy. Na to, aby sa ľudia v poriadku dostali do práce a z práce domov, sa potrebujú naučiť čítať ostatných vodičov. Je to psychológia. Na to auto chvíľu pozeráš. Vidíš, či ten vodič píše sms alebo ladí rádio. A spoznáš to i z toho, aké má ten človek auto. Alebo idete po úzkej okreske, kde nie sú naznačené pruhy a oproti tebe ide nejaký šialenec. A keď si človek, ktorý sa bojí, okamžite sa stiahneš, zabrzdíš a spadneš do priekopy. Keď sa nebudeš báť, tak si naopak nadídeš tiež na stred cesty, donútiš ho, aby spomalil a vytvoril ti komfortnejšie miesto.
Ideš proti prirodzenosti. Toto sme sa učili na krav maga. Nezakláňať sa, ale naopak ísť proti úderu. Musíš prekonať ten reflex.
To je presne ono. V aute je to úplne rovnaké. Ale niekto ti to musí povedať, vysvetliť a ukázať. Je to rovnaké ako v pretekárskom aute. Tam máš tiež na začiatku strach. Povieš si: To sú šialenci! Zákrutu idú 200. Keď ti ale niekto, komu veríš, ukáže, že sa dá zákruta ísť 200, tak vidíš, že to auto zákrutou 200 prejde. A teraz je to len na tebe, či to nedáš, prejdeš ju stodeväťdesiat a tam skončíš alebo či ju prejdeš 200 rovnako ako tvoj parťák. Je to o poznávaní hraníc a rozširovaní obzorov. Toto sa dá naučiť. A takých vecí je strašne veľa.