Dôchodok na pláži na Bali alebo ako prežijú dôchodok mileniáli či generácia Z?

Budúcnosť, Financie
Milí digitálni nomádi, kreatívci, marketingoví špecialisti na voľných nohách, influenceri a ideamakeri po celom svete, predstavujete si, že na staré kolená budete srkať mojito z recyklovaného papierového téglika slamkou z bioplastov na balijskej pláži? Aký je váš vysnívaný dôchodok? Skúsme sa zamyslieť nad dôchodkom 2.0.

V roku 2020 tvorili mileniáli okolo 35 % aktívneho pracovného trhu. Nezabudnime tiež na generáciu Z, ktorá sa aktuálne dostáva na trh práce. Na obe tieto skupiny sa staršie generácie pozerajú trochu cez prsty – často ich považujú za leňochov, za tých, ktorým sa nechce chodiť do práce a neustále sa niečo sťažujú. Iste, je to generácia startupov, práca na voľnej nohe a nový prístup k trhu práce – každá minca má však dve strany.

Pravidelný průzkum Deloitte s více než 22 000 zástupci generace Z a mileniálů ze44 zemí světa v roce 2023 potvrzuje, že tyto generace rok od roku čelí větším finančním problémům a obavám. Vysoké životní náklady, obavy ze ztráty zaměstnání, stejně tak i strach ze změny klimatu nebo o své duševní zdraví. To jsou jejich největší strašáci, kteří je omezují v plánování budoucnosti.

Neznesiteľná ľahkosť komplikovaného bytia mileniálov

Mileniáli majú s trhom práce komplikovaný vzťah, čo napokon často platí aj pre ich medziľudské vzťahy. Trh formuje mileniálov, mileniáli formujú trh. Redefinovali vzťah zamestnanca a zamestnávateľa a často aj pojem práce, ako sa chápal doteraz.

Ako deti rodičov, ktorí boli zvyknutí tvrdo pracovať, ale tiež byť za prácu zaslúžene odmenení (napríklad dobrým dôchodkom), vstúpili mileniáli na trh práce v čase ekonomickej krízy. Tú zavinila globálna recesia a z nej plynúca vysonezamestnanosť, ktorá sa dotkla najmä mladších ročníkov. Súčasná kríza tiež nie je priaznivá a okrem mileniálov ovplyvní aj dôchodok generácie Z.

Obe generácie sa musia adaptovať na nové požiadavky trhu, zároveň ich súčasná verzia fluidného kapitalizmu omráčila a ochromila aj novými možnosťami. Hoci globálne prepojenie zvané internet často môže navodiť dojem, že tieto možnosti má teraz každý, nie je to tak. Nie každý mladý človek je kreatívec, influencer, digitálni nomád alebo úspešný zakladateľ raketovo rastúceho podniku. Nie každý mladý človek štartuje z rovnakej pozície – môže to tak vyzerať, ale na trhu práce si nie sme rovní.

Naopak. Zdanlivo šťastní mileniáli, žijúci v blahobyte s dostupnosťou všetkého, čo súčasný západný svet ponúka, často splácajú študentské pôžičky, berú si hypotéky a úvery, ktoré pravdepodobne budú splácať do konca života, a navyše sa sťažujú na najrôznejšie príznaky syndrómu vyhorenia. Generácia Z, nazývaná aj „zoomers“ na to nebude o moc lepšie.

Nepochopenie a dezilúzia

Sú iní? Čo robia zle? Možno, že len jednoducho musia riešiť svoje problémy – ako každá iná generácia. Problémy z toho, že vyrastali v nálade optimizmu definovaného prácou a kariérnym rastom – to je pre deti deväťdesiatych rokov meradlo úspechu a často tiež dvojsečná zbraň.

Čo keď máte zrazu tridsať a nič z toho nemáte? Instagram klamal? Máte síce chýrny avokádový toast (aj to len tak raz za mesiac), bývate v prenajatom byte (alebo horšie v byte na hypotéku) a sedíte s ilúziou úspechu ako radový zamestnanec v kancelárii. Sen o startupe alebo živote cestujúceho influencera sa rozpustil v sójovom latté.

Mojito na Bali? Možno

Väčšina mladých ľudí si veľmi dobre uvedomuje, že budú musieť pracovať dlhšie ako generácia pred nimi. Viac ako polovica z nich verí, že budú musieť pracovať aj po dosiahnutí 65 rokov. Je pochopiteľné, že na Slovensku je predstava jesene života bez dôchodku čudná – po dosiahnutí dôchodkového veku je u nás normálne trh práce úplne opustiť.

Vyhliadky na prácu do smrti nie sú také chmúrne – mileniáli sú generácia otvorená zmenám, práci na čiastočné úväzky, prestávkam či kariérnym zmenám – a radi dobrovoľníčia a cestujú (ideálne je potom spojenie príjemného s užitočným).

Podle průzkumu to vyzerá, že starí-mladí-dobrí-mileniáli možno pomaly, ale isto přehodnocují roli práce ve svém životě – byť top manažérom a rásť už nemusí byť prioritou, novým luxusným tovarom sa stáva voľný čas, cestovanie. To si už aj generácia Z uvedomuje o niečo lepšie.

Pro 49 % zástupců generace Z a 62 % mileniálů je práce stěžejní. Kladou ale velký důraz na work-life balance – hlavní vlastnost, kterou obdivují u svých vrstevníků a klíčový aspekt při výběru zaměstnání.

A ešte jedna podstatná vec – s motiváciou, náladou a čiastočnou dôchodkovou dezilúziou súvisia aj štátne dôchodkové systémy. A tie sú v našich končinách dosť neisté – a podiel seniorov v populácii rastie. Budú môcť tráviť mladý ľudia jeseň života na Bali popíjaním koktailov z kokosových orechov? Ťažko povedať… isté je však jedno – spoření na dôchodok se vyplatí. Vybrat v hodné připojištění a měsíčněsi odepřít pár sójových latté a avokádový toast na staré kolená akoby ste našli.