„Keď som dospievala, často mi rôzni ľudia nevyberavo hovorili, že vyzerám čudne,” hovorí autorka Girls. „Tučné brucho, veľké zuby, vystúpené kolená. Ako keby moje telo nevedelo vyzerať správne. A to prenasledovalo každý môj krok a poznamenalo čokoľvek, čo som robila. Mohla som pôsobiť, že mám vysoké sebavedomie, v kútiku duše som sa ale bála akýchkoľvek komentárov a náznakov nepriateľstva,” opisuje Dunham a dodáva: „Nikdy som nemala problém s tým ako vyzerám. Nenávidela som spoločnosť, ktorá mi hovorila, aby som nenávidela svoje telo.”
Photoshop? Nie, ďakujem!
Lena Dunham sa tiež v minulosti dostala do sporu so španielskym lifestylovým časopisom Tentaciones, ktorý ju bez jej vedomia graficky upravil. Dunham potom požadovala ospravedlnenie od redakcie. Bez akýchkoľvek zásahov retušéra však boli fotky pre novozélandskú značku prádla Lonely. Tu sa Lena Dunham objavila v odvážnych pózach a prirodzenom líčení so svojou seriálovou kolegyňou Jemimou Kirke. Cieľom značky bolo podporiť ženy, aby sa cítili nádherné za každej situácie: „Lena i Jemima sú prirodzene krásne. Dúfame, že to pomôže všetkým ženám byť voľnejšie a samy sebou,” hovorí brand manažérka značky.
Facebookoví kritici
Aj predstaviteľka slobodomyseľnej Jessy, umelkyňa, herečka a modelka Jemima Kirke, je sama presvedčenou propagátorkou „body positivity“. V rozhovore, ktorý sa objavil v magazíne Nylon, ale uviedla, že stále zápasí s negatívnymi názormi ostatných na jej telo. „Môžem pôsobiť ako slobodomyseľná bytosť a že ma absolútne nezaujíma, čo si o mne myslíte. Opak je pravdou. Často prepadám rôznym neurózam, strachom a cítim sa ako podradná bytosť. Som sebavedomá len v niektorých oblastiach, napríklad v umení. Niekedy ale stále nie som schopná dôverovať svojim schopnostiam,” hovorí.
Napriek tomu si myslí, že je podstatné naučiť sa zachádzať s kritikou, ktorá je na Instagrame alebo Facebooku omnoho horšia než v realite.
„Tak sa aspoň najrýchlejšie dozviem, čo si fanúšikovia o Jessy, teda i o mne myslia,” podotýka. „Nesmiete tomu ale dávať prílišnú váhu. Dôležité je učiť sa byť v súlade sám so sebou. A to je proces často na celý život.”
Tučná supermodelka
Ďalšou celebritou, ktorá odmieta zažité štandardy krásy, je plus-size modelka Ashley Graham. Tá sa vďaka svojej ženskej postave a bezchybnej tvári stala hviezdou mnohých kampaní a prehliadkových mól.
Jej plné krivky sme mohli obdivovať na obálke plavkového vydania Sports Illustrated alebo titulke módnej biblie Vogue.
Graham je v súčasnosti členkou poroty obľúbenej americkej reality show „America’s Next Top Model”, ktorá hľadá budúcu supermodelku. Napriek veľkému úspechu, ktorý v súčasnosti zažíva, sa však Ashley na začiatku kariéry musela vyrovnávať s množstvom odmietnutí a predsudkov, že je na módnu branžu príliš tučná.
Vyzlečte tie vrecia
„Keď som mala 17 alebo 18,” hovorí modelka v rozhovore pre časopis Glamour, „fotila som s ďalšími dievčatami jednu veľkú kampaň. A jedna modelka, veľkosti 2 alebo 4, sa ku mne otočí a hovorí: Tebe za túto prácu platia? Ja som len pomyslela na to, že to hovorí preto, že som tučná,” opisuje Grahamová. Svoje sebavedomie tak musela budovať pomaly po krôčikoch. Začiatky v New Yorku neboli ľahké. Pomohla jej podľa jej slov hlavne matka, ktorá jej vždy verila a pomohla jej objaviť vlastný potenciál.
Vďaka hashtagu „beautybeyondsize“ sa Ashley Graham veľmi rýchlo stala populárnou na Instagrame a vybudovala svoju značku. Teraz má viac ako 2,6 miliónov sledujúcich.
Túto platformu používa tiež na to, aby nás presvedčila, že krása prichádza vo všetkých možných tvaroch a veľkostiach. Ako sama hovorí: „Mojim cieľom je revolúcia v módnom priemysle a to, aby sa ženy väčších veľkostí nemuseli obliekať len do beztvarých vriec. Krivky sú predsa sexy,” myslí si.
Skutočné ženy jedia
S tým súhlasia aj niektorí zástupci veľkých firiem. Jednou z najvýznamnejších je kozmetický gigant Dove, ktorý vo svojich reklamách už dlhú dobu podporuje diverzitu. Ich kampaň za skutočnú krásu sa stala jednou z najúspešnejších a najdiskutovanejších na sociálnych sieťach. Cieľom bolo zmeniť vnímanie krásy ženského tela a dostať do popredia ženy, na ktoré módny svet posadnutý vychudnutosťou často zabúda. Ďalšou firmou propagujúcou „body positivity” je pobočka značky American Eagle Aerie, ktorá predáva spodné prádlo. Tá sa zaviazala, že vo svojich kampaniach a propagačných materiáloch nebude retušovať svoje modelky. Hashtag „AerieReal” sa na internete stretol s kladnou reakciou žien. Vzhľadom k primárnej cieľovej skupine značky, teda žien medzi pätnástym a dvadsiatym rokom, bolo ich zámerom ukázať tej najmladšej generácii aj iné, reálnejšie vzory, s ktorými by sa mohli stotožniť.
Dievčatá v tomto veku totiž veľmi intenzívne vnímajú mediálnu masáž dokonalých tiel bez gramu tuku, ktoré u nich môžu v niektorých prípadoch vyústiť až v poruchu príjmu potravy.
Poďme sa mať rady!
Koncept „body positivity“ a prijatie vlastnej nedokonalosti si nachádza stále viac zástancov, a to nielen medzi celebritami. Stále to však nestačí. Mainstreamové módne či kozmetické značky využívajú väčšinou modelky, ktoré svojou postavou nezodpovedajú zvyšku populácie. Časopisy nás stále bombardujú návodmi na to, ako zhodiť nadbytočné kilá. Obraz a vnímanie krásy sa našťastie pomaly mení. A to práve vďaka celebritám ako je Lena Dunham či modelka Ashley Graham, ktoré sa neboja otvorene prehovoriť o nedokonalostiach. Motivujú tak ďalšie ženy k tomu, aby nepodliehali neistotám a mali rady svoje telá.
Přečítajte si tiež: Vyzkúšajte digitálny detox. Budete in a ešte uľavíte svojej hlave