Čo si budeme hovoriť, za voľakedy bežné napchatie auta až k stropu, keď nebolo vidieť na zadné sklo, by vás v Becepe asi nepochválili. Stačí prudko zabrzdiť a vrchná vrstva vám zletí na chrbát. A to ani nehovoríme o motoristickom tangu na zľadovatených cestách. Šmyk sem, šmyk tam, nám to rozhodne nie je jedno, a preto sme si pre vás pripravili pár zásad, ktoré sa vám pri najbližšej ceste do hôr môžu hodiť.
Delové gule v aute
Čo majú spoločné lyže, snowboard a lyžiarky? Sú pomerne ťažké a môžu sa spolu s helmou a palicami veľmi rýchlo premeniť na neriadené projektily. Trebárs taká dvojkilová lyžiarska topánka vás dokáže podľa Stefanna Kerbla z ÖAMPC pri čelnom náraze v rýchlosti 50 km/h zasiahnuť silou 100 kg. Veď toľko váži panda veľká!
V duchu hesla „video lepšie ako tisíc slov“ sa nemecký autoklub ADAC rozhodol urobiť dva vzorové crashtesty, v ktorých sa lyžiarky menia na delovú guľu mieriacu na hlavu vodiča a lyže sa zapichujú do sedadla spolujazdca. Jednoznačne dôvod na zamyslenie.
Lyžiarske vybavenie sa odporúča pripevniť páskami alebo remienkami ku konštrukcii vozidla. V mnohých autách nájdete v kufri alebo na podlahe oká na prichytenie, ktoré môžete využiť. Lyže uložte ideálne do vaku prispôsobeného na uchytenie bezpečnostným pásom a lyžiarky na dno a k zadným operadlám.
Najlepší je strešný box
Ak smerujete do zahraničia, napr. do rakúskych Álp, popožene vás k tomu aj finančná motivácia. Tam totiž pokladajú lyžiarske vybavenie za náklad a miestna polícia vám môže za jeho nesprávne upevnenie či neupevnenie napariť pokutu až vo výške 5 000 eur. To už je poriadne drahá dovolenka.
Ak nechcete tieto veci riešiť, odporúčame uzamykateľný strešný box, ľudovo nazývaný aj truhla, kam napcháte okrem lyží aj ďalšie vybavenie (aj tu nezabudnite upevnenie vnútri boxu). Možností na prepravu mimo interiéru auta je samozrejme viacero. Ako prvá sa ponúka tzv. záhradka na streche. Potom nosiče lyží upevnené na vonkajšie náhradné koleso, na ťažné zariadenie alebo magnetické nosiče. Všetky však majú nevýhodu, pretože lyže vystavujú rozmarom počasia, hlavne ich hrany. A tupé lyže nahnevajú viac než studené varené víno.
Bunda pod pás? Podpásovka!
Športovo priznávame, že občas aj my hundreme nad odporúčaním, podľa ktorého si máme pred nasadnutím do studeného auta vyzliecť bundu. Nuž, je to pre naše dobro, pretože naša teplučká bunda predstavuje tri významné riziká.
Začnime tým najdôležitejším. Vďaka viacerým vrstvám oblečenia nie sú pásy riadne dotiahnuté, a preto strácajú svoju efektivitu pri prípadnej nehode. Často nie sú pre objemnú bundu v správnej polohe. Pravdepodobnosť zranenia zvyšujú aj predmety vo vreckách bundy, najmä, keď sú medzi pásom a vaším telom.
Netreba podceniť ani spotený chrbát. Nie každý má zjazdovku za humnom a často treba presedieť v aute aj niekoľko hodín. Keď je možnosť, kto by odolal a nezapol si vyhrievanie sedačiek? Lenže potom sa z bundy stáva konzerva a z vás tuniak vo vlastnej šťave. A pre vaše tuniačence, pardon, deťúrence, to platí tiež, takže všetci bundy dole!
Zákazy, povinnosti a nepovinnosti
Keďže sa bavíme o ceste za snehom, dôrazne pripomíname povinnosť mať zimné pneumatiky, výstražný trojuholník, reflexnú vestu a autolekárničku. V zahraničí si dajte pozor na rôzne úpravy a zákazy. Napríklad v už spomínanom Rakúsku je z dôvodu ochrany súkromia ostatných osôb v aute zakázaná kamera.
K nepovinnej výbave potom patrí škrabka na ľad, metlička, snehové reťaze alebo vrecko s pieskom. To sme však už pri trocha inom článku. Veľa šťastných kilometrov a lyžovačke zdar!
Foto: Skylar Kang (Pexels.com)