jak jezdit v zimě na ledě a sněhu

Ako jazdiť v zime bezpečne na ľade a snehu

Auto a mobilita
Jazda v zime sa ľahko zmení na stresový zážitok, pretože aj malý kúsok ľadu či čerstvý sneh na ceste nás môže poriadne potrápiť. Prečítajte si naše tipy a buďte opatrní, zodpovední a ohľaduplní voči ostatným.

Za volant sadajte len, ak je to naozaj nutné

Je naozaj nutné vyraziť na cestu autom po zasneženej či zľadovatenej ceste? Zvážte, či nie je rozumnejšie použiť iný spôsob dopravy. Ak áno, je to lepšie riešenie, než riskovať šmyk a zapadnutie v záveji. 

Jazdu naplánujte a počítajte s komplikáciami

Snažte sa cestu plánovať tak, aby viedla po hlavných cestách. Tie budú s najväčšou pravdepodobnosťou vyčistené, posypané a bezpečné.

Ak nevyhnutne potrebujete použiť auto, počítajte s neobvyklými problémami. Na dlhšiu cestu si pribaľte:

  • jedlo a vodu
  • teplé oblečenie a prikrývku
  • nabitý telefón
  • lopatku a škrabku
  • štartovacie káble
  • reťaze alebo Snow Socks

Pred jazdou skontrolujte hlavne:

Nádrž

Natankujte až “po okraj”. Môže sa stať, že zostanete v kolóne. Vďaka plnej nádrži nebudete musieť vypínať motor a mrznúť v chladnom vozidle. 

Pneumatiky

Nie ste si istý, či máte obuté zimné pneumatiky? Pozrite sa na nich z boku. Emblém s vločkou značí, že je všetko v poriadku. Dôležitá je tiež hĺbka vzorov. Zimné gumy majú mať výšku dezénu aspoň 3 mm, inak riskujete pokutu. 

Kvapaliny

Dôležitá je hladina oleja a zimná zmes do ostrekovačov. Ak ste v nádobke nechali letnú zmes, ktorá vám zmrzla, zájdite do teplého priestoru a po rozmrznutí ju vystriekajte. Následne doplňte zimnú nemrznúcu.

Batériu

Je vaša autobatéria dostatočné nabitá? S overením vám pomôžu v servise. Ak jazdíte autom každý deň, malo by byť všetko v poriadku. Problém môže nastať, ak vaše vozidlo dlho stálo (napr.: počas zimnej dovolenky).

Kúrenie

Okrem jeho používania na udržiavanie tepla by malo byť dostatočné funkčné aj kvôli zahmlievaniu vnútorných okien.

Čelné sklo

Na jeho čistenie od snehu a ľadu nepoužívajte horúcu vodu, pretože teplotný rozdiel spôsobuje prasknutie alebo deformáciu. Skúste rozmrazovaciu kvapalinu alebo škrabku. 

Zbavte vozidlo snehu a ľadu

Svoje auto by ste mali dôkladne vyčistiť, inak vám hrozí pokuta. Zbytky snehu sa počas jazdy pohybujú a môžu skĺznuť na čelné sklo, čím vám sťažia výhľad. Nepríjemné sú aj pre ostatných účastníkov cestnej premávky, na ktorých môže sneh padať. Tým, že vozidlo pred jazdou očistíte a nevynecháte ani ŠPZ, svetlá a strechu, bude cesta jednoduchšia a bezpečnejšia.  

Dodržujte dostatočný odstup

Vzdialenosť medzi vozidlami treba na snehu a ľade dodržiavať ešte svedomitejšie. Na zľadovatenej ceste môže trvať až 10 x dlhšie, než auto zastaví. Celkovo je potrebné zmeniť štýl jazdy. Prudké zmeny môžu viesť ku šmykom. Snažte sa ísť pomaly a plynule, pričom brzdový pedál by ste mali používať čo najmenej. Brzdiť je nutné so zarovnanými kolesami, inak opäť hrozí šmyk. Uvedomte si, že ani systémy ako ABS, automatická kontrola trakcie alebo pohon všetkých 4 kolies vám na snehu nepomôžu a brzdnú dráhu neskrátia. Dôležité je hlavne prispôsobenie rýchlosti aktuálnym podmienkam a umenie predvídať. 

Ako parkovať na snehu či ľade?

Pri parkovaní na zasneženom či zľadovatenom povrchu, ak stojíte v kopci, je vhodné zaistiť jedno koleso tehlou, kusom dreva alebo čímkoľvek, čo pomôže ako brzda. Používanie ručnej brzdy sa v silných mrazoch neodporúča – hrozí totiž primrznutie. Preto je lepšie auto znehybniť zaradením rýchlostného stupňa. 

Ako zvládať kopce?

Musíte zdolať zasnežený kopec? Skúste to s našou pomocou:

  • pneumatiky smerujte na nevyjazdený sneh
  • netočte prudko volantom zo strany na stranu
  • dôležitý je dostatočný rozjazd pod kopcom
  • zaraďte primeraný stupeň rýchlosti, aby ste nemuseli podraďovať

Trénujte

Pravidelný tréning a prezieravé uvažovanie vám pri náročných jazdách nebudú na škodu. Najcennejšie je vyskúšať si správanie vozidla na ľade a snehu v menšej rýchlosti na priestornom parkovisku či inej voľnej ploche. Vyskúšajte, ako auto brzdí, zrýchľuje a ako sa zachová pri prudkom otočení volantom. Ak si to všetko “nanečisto” otestujete, nebudete pri bežnej premávke prekvapení a budete mať lepší odhad, ako prispôsobiť rýchlosť jazdy nepriaznivým podmienkam.