Preskúmali sme hasičskú stanicu v Hořoviciach, na pol ceste medzi Prahou a Plzňou. Sú tu ľudia, ktorí vám pôjdu na pomoc, keď havarujete na diaľnici. Ján Drnec nás zapálil pre hasenie.
Dnes ste už mali tri výjazdy. To je na sobotu normálne?
Nie je, ale to sa niekedy tak podarí (smiech). Máme zhruba 380 výjazdov za rok. Dva dni nikam nejdete a potom sa ide trebárs šesťkrát. Rozdiel medzi víkendom a všedným dňom žiadny zvláštny nie je.
Kde ste dnes zasahovali?
Dnes dvakrát nehoda. Auto vyletelo z diaľnice a padalo cez strechu. A potom raz tuto. Tu to bolo kuriózne tým, že si ľudia mysleli , že je to nehoda motorkára a on to bol nejaký pán, ktorý bol opitý a tlačil tú motorku. Spadol a ležal tam. Niekto šiel okolo a tak zavolal.
Keby som sa chcel stať hasičom, je to fyzicky náročné asi ako vstup do armády?
Armáda to teraz ževraj dosť zmäkčila, aby sa tam vôbec naplnili stavy. A i policajti s tým museli ísť dole. Hasiči ešte nie. Trebárs sa niekedy stane, že niekto urobí stovky klikov, ale nezapláva. Každá veková kategória má ale trošku iné limity. Šesťdesiatročný to nemá rovnaké ako dvadsaťročný.
Keď sa vybúram, kam mám volať?
Keď zavoláte na 112, je to asi jedno, oni si to medzi sebou prepoja. Ale záleží, čo tam chcete mať rýchlejšie. Ak radšej záchranku, tak je lepšie volať 155. Tým, ako si to medzi sebou tie služby preposielajú, je tam trebárs 20 sekúnd alebo minúta spozdenia.
Riešite aj teroristické útoky?
Teraz sa napríklad cvičila pripravenosť na ebolu. Máme tu základ, ale hneď s nami vyráža Beroun, čo je naša najbližšia okresná stanica, a potom ďalšie stanice z Kladna a Mělníka, ktoré majú boxy, aby sme mohli dekontaminovať ľudí.
Pri každom ohlásení sa robí porada, kde sa rieši, čo s tým?
Všetky tie situácie sú zautomatizované. Keď operátor vidí, že je to napr. ebola, klikne na ikonku a všetko ide automaticky. Rozoznie sa poplach u nás i v Kladne. Sú presne nastavené postupy, čo robiť.
Ako sa dá zautomatizovať boj s náhodou?
Oni vedia, že keď je to požiar nízkej budovy, majú poslať dve cisterny. Keď to bude požiar výškovej budovy, tak pošlú ešte rebrík. Sú na to návrhárske techniky. Keď je požiar malého vozidla, ide tam naše malé vozidlo a cisterna, keď je to požiar nákladného, tak idú dve veľké cisterny. Hlavne sa musí vyťažiť ten oznamovateľ. Aby sme vedeli, čo sa tam deje. A tiež kde. Na mieste zásahu je od toho veliteľ, aby rozhodol. Horí nejaké nákladné auto, tak povie : „ Začneme hasiť vodou a pridáme do toho nejaké penidlo.” Strojník vie, čo má robiť, tak si tam dá primiešanie. No a kvôli tomu penidlu použije hasič inú prúdnicu.
Máte predstavu, koľko ste videl mŕtvych ľudí?
Rádovo asi tak dvadsať.
Ja som prišiel na motorke. Sú pre vás ako pre hasičov nehody s motorkármi horšie než s autami?
Nie je to vždy fatálne. Keď to šikovne položí a neotočí sa okolo zvodidla…
Nemusí to byť vždy smrteľné?
Zvlášť dnes, keď má nejaké dobré handry a chrániče, tak nie. Na motorkárov sa veľmi nejazdí.Už dlho som nezažil, že by som šiel za motorkárom. Maximálne na nejaké ťuknutie, že to trebárs niekde položil. Ale na nejaký fatálny následok (pozn. redakcie: smrť) alebo na ťažké zranenie si teraz nedokážem spomenúť.
Ako často leziete do horiaceho domu?
Keď horí továrenská hala v plnom rozsahu a je tam oheň a nie sú tam žiadní ľudia, tak sa tam nelezie. To už nič nezachránite a len riskujete. Väčšinou, keď trebárs horí rodinný dom, tak horí jedna miestnosť. A tá jedna miestnosť zadymí celý dom. Ani neviete, kde presne horí. Takže je blbosť tam z chodníka rvať vodu. Tak sa ide normálne po schodoch, v tme, zadymeným domom do tej miestnosti, a tá miestnosť sa uhasí napríklad 300 litrami vody.
Hrozí u havarovaného auta, že vybuchne, ako je to vždy vo filmoch?
No to je také naddimenzované. Hlavne odpojiť baterku, aby nevylietali airbagy, keď manipulujeme vnútri v aute.
Takže keby som niekoho zachraňoval, mám najskôr hľadať baterku.
Keď sa aspoň vyberie kľúčik, airbag by z 80% už vyletieť nemal. Potom sa ide po baterke. Ale väčšinou je to auto tak pomačkané, že to musia urobiť až hasiči.
Hasič už veľmi nehasí. Málokedy sa pošťastí, aby sa hasilo.
Dýcha sa ešte, keď zachraňujem, alebo sa už len masíruje?
Viacmenej sa masíruje. Ale dýchaním sa nič nepokazí. Hneď by som ale zavolal záchranku, dal si telefón nahlas a dievča alebo sestrička dá nejakú inštruktáž. Dnes sú telefóny dosť hlasné a v pohode to zvládajú, takže hodiť ho vedľa seba a nechať sa viesť.
Pri zásahu máte vysielačky?
Máme Motoroly na dohovorenie sa medzi sebou a s operačným strediskom. Ale stane sa, že nás niekto odpočúva.
To nie je šifrované?
Je. Ale niekto sa do toho občas nabúra. Neviem ako to dokážu. Dajú to potom trebárs na internet. A neviem tiež ako to robia tí lovci dopravných nehôd. Že sú tam koľkokrát skôr ako my. Takí tí, čo dávajú podpísať zmluvu, že ľuďom zaistia náhradné auto, opravu auta, odťah a tieto veci. Keď je človek vyklepaný, tak im to podpíše, a často to nie je ani výhodné. Videl som ale len, že je tam zaparkované auto a ten človek skúšal s tými ľudmi hovoriť. Zo strechy im trčala trojmetrová anténa. Keď už policajti vedia, čo je to za “firmu”, tak ho odpracú.
Je nejaký tyický zlozvyk?
Napríklad ženské dávajú s obľubou nohy na palubnú dosku, že si chcú odpočinúť, keď idú trebárs na dovolenku. Potom stačí banálna nehoda, nedobrzdenie, keď sa ťuknete na križovatke. Zapnú sa airbagy a tie jej zlámu nohy.
Je rozdiel, keď prídete k zošrotovanému drahému alebo lacnému autu?
Je. Niektoré majú dvojité plechovanie dôležitých konštrukčných prvkov. Stĺpiky, rámčeky…Takže je to masívnejšie. Pri dopravnej nehode to potom viac podrží náraz. Môže sa ale stať, že jednotkový model je bezpečnejší než vyššia rada. Musíte si prezrieť testy.
Čo mám pred cestou robiť, aby som sa nenabúral?
Byť odpočinutý a nebyť opitý (smiech).
To znie rozumne. Hrabanie v palubovke a hľadanie cigariet asi tiež nepomôže.
To súvisí s tou pozornosťou. Keď niekto telefonuje, pije a riadi u toho, tak to asi tiež nie je ideálne. Alebo keď pozerá na DVD aj vodič.
Vodič pozerá na DVDčko? To sa stáva?
Tak v kamiónovej doprave to má skoro každý. Majú tempomat, takže majú ešte naviac nohy hore..
Ale kamionisti predsa zas tak často nehavarujú?
No koľkokrát idú veľmi dlho. Dávajú do seba kofeínové žuvačky, aby to vydržali. Takže potom majú tempomat a idú piánko. Je potom ľahké zaspať. Ono keď tie kamióny idú za sebou nalepené, skoro deväťdesiat, tak jeden zastaví a druhý to nestihne. Tiež sme tu boli nedávno na jednom. Strihali sme. Tiež to nedal.