AXA Patalie.sk Patalie.sk poistka proti nude
f
hľadať

Ženy používajú mozog viac než muži, zistili vedci.

„Zajtra vstávaš s deťmi ty, ja už nemôžem a potrebujem sa dospať!” Znie vám to povedome? Spory o to, kto je viac vyčerpaný, sú známym športom väčšiny párov. Muži sa so ženami často dohadujú o tom, kto potrebuje viac spať. Máte rovnaký problém? Teraz máte možnosť zistiť, na koho strane je pravda.” Britskí experti už majú […]

shutterstock_318060599

Zajtra vstávaš s deťmi ty, ja už nemôžem a potrebujem sa dospať!Znie vám to povedome? Spory o to, kto je viac vyčerpaný, sú známym športom väčšiny párov. Muži sa so ženami často dohadujú o tom, kto potrebuje viac spať. Máte rovnaký problém? Teraz máte možnosť zistiť, na koho strane je pravda.

Britskí experti už majú jasno v tom, aké pohlavie potrebuje viac spánku. Sú to ženy! Mali by spať dlhšie než muži, a to minimálne o dvadsať minút. Dôvod je prostý. Behom dňa sa často zaoberajú viacerými vecami naraz a ich mozog ide na 100%. Jednou z hlavných funkcií spánku je regenerácia mozgu, aby mohol druhý deň zase sviežo fungovať. Ženy ho namáhajú viac, a preto potrebujú spať dlhšie.tvrdí profesor Jim Horne, riaditeľ projektu, ktorý skúma spánok na univerzite v Anglicku.

Kto viac spí, stárne pomalšie
Behom hlbokého spánku sa mozgová kôra, čo je časť mozgu zodpovedná za uchovávanie informácií, uvoľňuje. Nie je v takom záprahu, ako keď bdieme. Pomaly prichádza do obnovovacieho módu.Čím viac mozog pracuje behom dňa, tým viac sa potrebuje regenerovať, teda spať,tvrdí profesor Horne. Muži, ktorí veľa pracujú a musia nepretržite zamestnávať mozog, potrebujú viac spánku než priemerní muži. Stále ale menej, než zaneprázdnené ženy. Tým ale priemerne stačí spať o 20 minút dlhšie. Pri každej je to individuálne. S kľudom môžeme porovnať mozog sedemdesiatpäťročnej ženy so sedemdesiatročným mužom. Dôvodom je, že ženy spia dlhšie a ich vedomie viac relaxuje.

Ženy to majú ťažšie
Priemerný dospelý človek potrebuje spať okolo šestich až ôsmich hodín za noc. Niektoré ženy trpia poruchami spánku behom tehotenstva a následne po narodení dieťaťa. Staršie ženy mávajú nekľudný spánok behom menopauzy. Potom sa ich spánok vracia do normálu. To je ďalším dôvodom, prečo ženy potrebujú viac relaxovať,tvrdí profesor Horne. Najkvalitnejší odpočinok si užívame v hlbokom spánku. Vedci zistili, že potom, čo spánok prejde do ľahšej fázy, začneme byť oveľa viac citlivejší na okolité zvuky.

Často reagujeme v spánku na slová, ktorým prikladáme veľký význam.

Pokiaľ niekto zašepká naše meno, máme väčšiu šancu, že sa zobudíme, než keď niekto povie slová, ktoré nás vôbec nezaujímajú.

shutterstock_461404261
18% žien sa poriadne nevyspí celý pracovný týždeň.

Kvalita je to, o čo tu beží
Pokiaľ ľudia zdieľajú jednu posteľ, ľahší človek má väčšiu tendenciu sa budiť, akonáhle sa ten ťažší pohne. Ženský spánok môže byť nekľudný kvôli mužovi, ktorý spí na druhom konci postele. Obaja sa zobudia, ale žena sa horšie vracia do ríše spánku než muž. Asi 18% žien prehlasuje, že má zlý spánok zhruba päť dní v týždni v porovnaní s 8% mužov. Holandské štúdie z minulého roka zistili, že ženy často podceňujú dávku spánku, ktorú by mali deň čo deň dostať. Mnohí ľudia zle spia, pretože majú osobný problém. V tejto situácii sú unavení všetci, bez rozdielu pohlavia.

Prebdeli ste noc? Dajte si dvadsať!
Niektorí ľudia tvrdia, že dokážu spať len päť hodín za noc. Väčšinou sa ale nepriznajú, že si poobede minimálne na hodinku pospia,hovorí profesor Horne. Takto funguje veľa ľudí. Rovnako to mal Winston Churchill. Cez noc spal len štyri hodiny, ale nikdy si neodpustil dvojhodinovú poobednú siestu. Nemá cenu sa strachovať o to, aby ste mali dostatok spánku. Pokiaľ ste cez noc zažmúrili oči len na chvíľu, nepotrebujete spánkový deficit dospávať do dvoch hodín poobede. Dôležité je, aby ste sa aspoň na chvíľku dostali do hlbokého spánku. V ňom sa mozog najlepšie zregeneruje. Takže páni, nechajte svoje ženy dospať. Bude im to potom lepšie myslieť.

#Eva Vogelová

Spánok je dôležitý. Pre pohotový mozog i vyrovnanú dušu. Dnes už si ju môžete poistiť. Väčšina ľudí má životné poistenie na úrazy, napriek tomu, že 85% udalostí s invaliditou sa týka chorôb. A 30% z nich dokonca chorôb psychických. Dohodnite si stretnutie s profíkom, ktorý vám povie, či máte poistku nastavenú správne.