Viete správne používať hmlovky?

Auto a mobilita
Majú na práci presne to, čo obsahuje ich názov, ale niektorí vodiči si s nimi často nevedia rady. Tento článok vám poradí, kedy hmlové svetlá používať, a kedy nie.

V posledných rokoch zaznamenali technológie reflektorov veľké pokroky, takže niekomu hmlovky pripadajú zbytočné. Zadná hmlovka je veľmi silné červené svetlo. Poslúži, keď ide auto  v hmle, aby ho vodiči prichádzajúci vyššou rýchlosťou včas zbadali a spomalili, prípadne ho bezpečne predbehli. Predné hmlovky sú akýmsi bonusom, ktorým výrobcovia áut lákajú zákazníkov na vyššie stupne vybavenosti. 

Zadné hmlové svetlá majú všetky autá 

Hmlové svetlá obvykle nájdete pri stredných a vyšších verziách výbavy. Čiastočne ide o estetický prvok, ktorý má jednotlivé verzie odlišovať. Tieto reflektory vám pomáhajú samozrejme aj v tom, aby vás pri zníženej viditeľnosti nikto neprehliadol. Niektoré moderné autá sa hmloviek zbavujú a nahrádzajú ich LED svetlami na denné svietenie. S hmlovými svetlami majú spoločné len to, že neslúžia na to, aby ste videli vy, ale aby vás bolo vidieť. 

Ako sa hmlovky ovládajú? 

Obvykle sa ovládajú zvláštnym vypínačom mimo hlavný ovládač svetiel. Niektoré vozidlá majú na ich zapínanie tlačidlo – jedno pre predné svetlá a jedno pre zadné. Ďalším obľúbeným riešením je “klobúčik” na páčke svetiel, ktorého otočením vpred a vzad hmlovky zapínate a vypínate. A v iných autách zasa nájdete otočný spínač – proste ním pootočte smerom k sebe a svetlá sa rozsvietia. 

Ako spoznám, že mám hmlové svetlá zapnuté? 

Väčšina áut má v priestore “budíkov” symbol, ktorý vám povie, či hmlovky svietia alebo nie. Často ho nájdete blízko indikátora hlavných svetiel. Pri zadnej hmlovke (či hmlovkách) bude symbol “svietiť” v opačnom smere ako symbol hlavných svetiel. Pre predné hmlové svetlá potom v rovnakom.  

Väčšina hmloviek zhasne, keď nebeží motor. Veľakrát  sa vodičom stáva, že jazdia s rozsvietenými svetlami aj za nezníženej viditeľnosti. Cez deň to až tak nevadí. Ako si však  povieme nižšie, za tmy tým možno ostatným účastníkom premávky pripraviť krušné chvíle. 

Čo hovorí zákon o použití hmloviek? 

Zákon o cestnej premávke pritom hovorí jasne: predné svetlomety do hmly a zadné svietidlá do hmly vodič smie použiť len za hmly, sneženia alebo za dažďa. Odborníci odporúčajú hmlovky zapínať len vtedy, ak sa v dostatočnej vzdialenosti pred vami alebo za vami nenachádza žiadne vozidlo. Dostatočná vzdialenosť sa dá len odhadnúť a záleží najmä od toho, ako výrazne je znížená viditeľnosť. Za použitie svetiel do hmly v čase, keď nie je hmla, nesneží alebo neprší, hrozí podľa sadzobníka pokút pokuta vo výške desiatok eur. 

Je potrebné uvedomiť si, že za normálnej viditeľnosti sú hmlovky zdrojom intenzívneho svetla, ktoré oslňuje ostatných šoférov. V prípade zadného hmlového svetla potom môžete motoristu za vami zmiasť, pretože s ním môžu splývať brzdové svetlá. 

Kedy mám teda hmlovky zapnúť? 

Ako zistíme, že je viditeľnosť znížená natoľko, aby bolo zapnutie hmlových svetiel namieste? Na to existuje jednoduchá pomôcka – ak zle vidíte zadné svetlá vozidla pred vami, určite zapnite aspoň zadnú hmlovku. Znížite tým riziko, že sa vám niekto zozadu kvôli zlej viditeľnosti nasťahuje do kufra.  

Pri jazde v hmle, hustom daždi alebo za intenzívneho sneženia je potrebné si tiež uvedomiť, že sa viditeľnosť v rôznych úsekoch vašej cesty môže meniť a ak podmienky pre použitie hmlových svetiel pominú, je potrebné ich zhasnúť a prípadne opäť spustiť vo chvíli, kedy sa viditeľnosť zhorší. 

 V hmle a daždi radšej spomaľte 

Mnoho novších áut je vybavených svetelnými senzormi, ktoré nemusia vo dne zaregistrovať zhoršenú viditeľnosť, napríklad keď prší. Nespoliehajte sa preto na technológie a v takej situácii radšej zapnite hlavné svetlomety. Pri zapnutom dennom svietení vám totiž vzadu nesvieti nič, a tak opäť vzniká riziko kolízie.  

Pri zhoršenej viditeľnosti, a obzvlášť za dažďa či počas snehovej prehánky, je tiež dôležité znížiť rýchlosť tak, aby ste dokázali zastaviť tam, kam dovidíte. Snáď nie je potrebné dodávať, čo dokáže narobiť mokrá vozovka s dĺžkou brzdnej dráhy.