Sú motorkári darcovia orgánov?

Auto a mobilita
Hovorí sa to, ale je to len automobilistický hejt. Väčšina ľudí na motorke jazdí normálne, chce sa dostať z bodu A do bodu B a rozhodne nepremýšľa, komu dať srdce, komu pečeň, obličku a kedy to celé nejako opatrne skončiť, aby boli všetky tie orgány použiteľné.

Keď má nehodu motorkár, väčšinou vo veľmi dobrom stave nie je ani on, ani jeho orgány. Pravdepodobnosť úmrtia motorkárov je pri nehode 24-krát vyššia než u ľudí v aute. Jedným z dôvodov je, že vodiči áut netušia, ako sa motorka riadi a že by sa k nej na ceste mali správať inak. A že na jar väčšina motorkárov vyťahuje svoje stroje po polročnej pauze, a tak ešte nejazdia s takou istotou ako na jeseň.

Najčastejšie mávajú nehody čierne motorky. Nielen preto, že čiernych je najviac, ale aj preto, že čierna je skrátka horšie vidieť ako strieborná, biela alebo inak farebná.

Kurzy prežitia motorkárov
Na niektorých miestach, napríklad neďaleko českého Liberca sa už od roku 2010 učia motorkári prežiť. Projekt Učme sa prežiť  je zadarmo. Okrem teórie či psychickej prípravy je tu predovšetkým veľa praxe. Vodiči trénujú základy ovládania motocykla v prostredí bezpečných autodrómov a polygónov a učia sa bezpečne ovládať nielen motorku, ale aj seba.

Prečítajte si tiež: Viete zabrzdiť rovnako rýchlo ako vaše auto? Môžete si to vyskúšať

Podľa dopravných psychológov nie je veľký rozdiel medzi jazdou na motorke a v aute, vodiči riskujú zhruba rovnako. Ale motorkári sú ohrozený druh, pretože následky nehôd pre nich bývajú fatálne a preto by mali jazdiť defenzívnejšie.

Nemali by šetriť na výbave, dobrá prilba a chránič chrbtice je základ, reflexné prvky sú život zachraňujúce maličkosti.

Štatistiky nehôd slovenských motorkárov a iných účastníkov cestnej premávky od roku 1993 do roku 2017:

– 539 mŕtvych motocyklistov
– 75 mŕtvych spolujazdcov
– Celkový počet obetí na slovenských cestách od vzniku SR: 12 731 (viac než má obyvateľov celý Sabinov!)
– Celkový počet ťažko zranených: 49 863 (viac než má obyvateľov Prievidza)
– Celkový počet ľahko zranených: 194 639 (išlo by o tretie najväčšie mesto Slovenska)

Zdroj: Odbor dopravnej polície Prezídia Policajného zboru v Bratislave pre Patálie.sk

Efekt neviditeľnej gorily
Využívajú ho kúzelníci pri kartových trikoch alebo podvodníci. Objavili ho, či skôr stvorili, psychológovia z Harvardu. V 90. rokoch minulého storočia testovali fenomén slepoty z nepozornosti. Výskum dostal meno Test neviditeľnej gorily a svojich tvorcov preslávil po celom svete. Študenti pozerali na rôzne videá a dostávali úlohy, pri ktorých sa testovala ich schopnosť vykonávať viac úloh súčasne. Trebárs skupina ľudí si hádzala loptou a študenti mali počítať, koľkokrát si loptu medzi sebou vymenia. Vo videách sa len tak mimochodom objavoval človek v kostýme gorily.

Deti, ktoré nevedia robiť viac vecí naraz, si ju nevšimli. Rovnako ako vodiči na cestách, keď sa plne nesústredia, prehliadnu motorku či skúter. Stačí, aby sa vodič, ktorý nevie robiť viac vecí naraz, začítal do reklamy pri ceste alebo pozrel, čo mu to píplo za esemesku.

Auto vs. motocykel – spolu, nie proti sebe
BESIP – hlavný koordinačný subjekt bezpečnosti cestnej premávky v ČR tento rok rozbehol kampaň, vďaka ktorej chce trochu napraviť vzťahy medzi motorkármi a vodičmi áut. Na desiatich klasických situáciách ukazuje, aké chyby najčastejšie vodiči áut robia, keď sa stretnú s motorkou. Automobilista totiž často vôbec nerozumie tomu, ako funguje motorka, aké má možnosti zatáčania, zrýchlenia, brzdenia, čiže ako je potrebné jej prispôsobiť aj svoju vlastnú jazdu, keď sa obaja na ceste stretnú.

1. Nevypnutá smerovka
Vodiči to často nevedia, ale pri motorkách sa smerovky nevypínajú samé ani zvukovo nesignalizujú vodičovi, že sú zapnuté, preto občas blikajú, aj keď motorka nezatáča. Takže signalizuje jazdu inam, než kam ide. To sa stáva aj šoférom áut, ale kto je skúsený vodič, vie si to za volantom predstaviť. Motorka pre mnohých taká čitateľná nie je a blinkrom jednoducho veríme.

2. Jazda príliš pri krajnici
Motorkári často jazdia príliš pri krajnici a do priekopy ich potom zmetie trebárs aj tlaková vlna od predbiehajúcej dodávky. Alebo ho celkom neúmyselne z cesty vysúka auto tým, že ide príliš blízko, či doň dokonca drcne.

3. Vyhýbanie sa prekážke
Motorkár sa na rozdiel od auta musí oveľa častejšie vyhýbať dieram, koľajam, nerovnostiam na ceste. Takže vodiči za ním by si mali držať odstup a počítať s tým.

4. Zlé trafenie zákruty
V aute si zákrutu prejdete ako treba, pribrzdíte alebo šliapnete na plyn. Na motorke to ale nie je také jednoduché, brzdiť alebo zrýchľovať v zákrute v podstate nejde. Príliš pomalý i príliš rýchly nájazd do zákruty vás môže vyhodiť do protismeru alebo mimo cestu.

Preto v zákrutách na motorky pozor, aj skúsený motorkár môže zákrutu tzv. „netrafiť“.

5. Lepenie sa na zadok áut
Motorkári mávajú často veľmi silné stroje, a tak predbiehajú. Aby mohli predbiehať, nalepia sa na auto, pred ktoré sa chcú dostať. Ale vodiči sa často zľaknú a môžu zle zareagovať, keď sa im za chrbtom zrazu niekto objaví. Zrážka je vo vzduchu. Vzájomný rešpekt a dobrý odhad sú dôležité na oboch stranách.

6. Brzdenie
Na suchom povrchu má motorka rovnakú brzdnú dráhu ako auto, na mokrom sú na tom ale jednostopé stroje oveľa horšie. A keďže v zákrutách motorky takmer nemôžu brzdiť, tak keď v nich pred nejakou prudko zabrzdíte, je skoro istota, že vám skončí v kufri.

7. Počítanie ovečiek… teda motoriek
Motorkári často jazdia v skupinách. Akonáhle vidíte viac ako jednu motorku, pozorne sledujte, koľko a kde sú ďalšie. Aby ste potom napríklad pri zatáčaní doľava nejakú tú pomalšiu motorku neodstránili. V aute pri pustenom rádiu ju ani nemusíte počuť, takže je potrebné sa dobre pozerať. No a keď vás obklopí kŕdeľ motoriek, nezmätkujte a držte stabilný smer i rýchlosť, ony sa vám už prispôsobia.

8. Stráženie mŕtvych uhlov
Mnohé moderné autá už majú v spätných zrkadlách zabudované indikátory tzv. mŕtvych uhlov, čo je pre motorkárov veľké plus. Kto indikátory nemá, mal by si mŕtve uhly strážiť očami.

Práve motorkár v mŕtvom uhle sa môže ľahko zmeniť na mŕtveho motorkára.

9. Motorka je malá, ale rýchla
BESIP odporúča pravidlo: keď vidíte na ceste motorku a potrebujete vojsť na cestu alebo odbočiť a s motorkou by ste sa neradi stretli, hoci ste aj na hlavnej ceste, dajte jej prednosť. Pretože i keď sú motorky malé, často sú veľmi rýchle a sú pri vás skôr, než by ste čakali.

10. Predbiehanie viacerých vozidiel
Keď rýchla motorka predbieha viacero áut naraz, môže sa stať, že motorkár prehliadne blikajúcu smerovku jedného z tých, ktoré chce predbehnúť, a zrazí sa s ním, keď vybočí. Musia na to myslieť oba svety, ten na dvoch kolesách aj ten na štyroch.

A ešte jeden bonusový tip pre všetkých, ktorí vyznávajú „rýchlu jazdu jednou stopou“: Na trhu sú k zakúpeniu airbagové motocyklové vesty či celé bundy. Stoja síce nemalé peniaze, ale stále ide o zlomok ceny motoriek, a za záchranu života či zdravia stojí každý jeden cent. Fungujú na princípe lanka, ktoré si pred jazdou upevníte o rám motocyklu (najčastejšie pod sedadlom), a ktoré v prípade nehody, keď padáte zo stroja, zatiahne za poistku. Uvoľnený plyn zo špeciálnej kapsle v zlomku sekundy nafúkne duté popruhy okolo chrbte i na hrudi a ochráni tak citlivé miesta na ľudskom tele. Samozrejme existujú aj mnohé ďalšie bezpečnostné prvky, o povinných prilbách nehovoriac, preto ak o nich neviete, vyberte sa do najbližšieho obchodu s motoristickými potrebami, alebo si aspoň poprezerajte ponuku na internete.

#Alice Kavková

Pretože určite za volantom tiež trávite peknú časť života, mrknite sa na náš blog s množstvom rád pre vodičov Rád šoférujem. Na čo je dobrá škola šmyku, čo robiť pri dopravnej nehode a podobne. Nikdy neviete, ale raz sa to môže hodiť. Príjemné čítanie!

Prečítajte si tiež: Keď sme všetci nadpriemerní vodiči, kto spôsobuje búračky?