AXA Patalie.sk Patalie.sk poistka proti nude
f

Odoberajte náš newsletter

Nič to nestojí a už vám nikdy neutečie žiadny prima článok.

hľadať

Sú elektrokolobežky len hipsterský výstrelok, alebo odraz k mobilite budúcnosti?

O popularitu odrážadla ako dopravného prostriedku sa postaral dnes už legendárny rozprávkový príbeh o princeznej Kolobežke prvej s Dádou Patrasovou v hlavnej úlohe. Vývoj medzitým trocha pokročil a vám teraz miesto odrážania nôh stačí pridať trocha plynu, alebo skôr stlačiť páčku a vyraziť do ulíc. Prvá služba zameraná na požičiavanie kolobežiek začala práve minulý rok ponúkať v pilotnom projekte zelené elektrické kolobežky v Prahe a len čas a záujem verejnosti ukáže, ako sa uchytí.

Služby zamerané na spoločné využívanie na Slovensku a v Česku

Kým elektrokolobežky si cestu na slovenský trh ešte len hľadajú, spoločné využívanie bicyklov sa už rozbieha pomerne úspešne. Okrem klasických požičovní bicyklov a ďalších rôznorodých eko-prostriedkov, ktoré sú určené hlavne  turistom, sa u nás stretnete napríklad s požičovňami na staniciach Slovenských železníc alebo niekoľkými lokálnejšími službami, ktoré sa postupne šíria do ďalších miest.

Medzi prvé lastovičky spoločného využívania bicyklov patrí takisto Slovnaft, ktorý má k dispozícii okolo dvoch stovák bicyklov v Bratislave. Z ďalších prevádzkovateľov sa už napríklad Smartbike stihol rozšíriť od Bratislavy po Košice v šestici väčších miest a ďalšie určite čoskoro pribudnú.

V Česku, konkrétne v Brne, sa v roku 2013 objavil projekt niekoľkých nadšencov a ich Rekola dnes nájdete aj v Prahe, Olomouci, Českých Budějoviciach, Tepliciach, Kladne a ďalších mestách. Doteraz ide zrejme o najrozšírenejšiu službu spoločného využívania bicyklov, čoskoro však môžeme očakávať nástup konkurencie, ktorá môže jej postavenie ohroziť napríklad ponukou pohodlnejšej elektrojazdy.

Kontroverzné začiatky start-upov

V elektrifikácii individuálnej prepravy v Prahe nebol start-up Lime zo Severnej Karolíny prvý. Obíďme vozidlá Segway, určené hlavne na turistické vychádzky, ktoré tak dlho provokovali bezohľadnou jazdou po chodníkoch v centre, že ich magistrát vytlačil vyhláškou a značkami zákazu vjazdu do širšej historickej časti mesta.

Už minulý rok rozmiestnilo čínske Ofo typicky žlté elektrobicykle v Holešoviciach, kde začali konkurovať ružovým Rekolám. Kým Ofo neslávne skončilo už po prvej sezóne, s Rekolami sa môžete preháňať aj naďalej, ak uprednostňujete pohon vlastnou silou, bez pomoci elektriny. S kolobežkami Lime to vyzerá nádejnejšie. Ale ani tie, hlavne pre správanie ich používateľov, to nebudú mať ľahké. V Prahe 1 ich pre istotu zakázali hneď.

Prvé čísla napovedia o úspechu

Keď sa chcete odviesť kolobežkou Lime, stačí vám mobilná aplikácia a pár korún na účte. Aj kratšie jazda síce vyjde na viac ako lístok na MHD, nástupná sadzba 25 Kč a 2 Kč za minútu nie je práve pre držgrošov, ale ak sa ponáhľate alebo chcete vyzerať dostatočne cool, nič vám nebráni. Možno ešte prudšie pražské kopce a vydláždené ulice, ale aj tie sa dajú s nabitou batériou a trochou drkotania prekonať.

Za minulý rok sa v priebehu troch mesiacov od spustenia služby prehnalo po hlavnom meste vyše 50 000 ľudí a celkovo najazdili až 280 000 km. Keď to porovnáte napríklad s polmiliónovým Lisabonom, kde kolobežky za prvé dva mesiace využilo viac ľudí ako v Prahe, pravdepodobne bude Lime ešte rásť.

Navyše po problémoch s prvými typmi kolobežiek, ktoré sa lámali napoly asi aj z dôvodu preťažovania dvomi používateľmi naraz, sa pripravuje na tohtoročnú jar tretia, robustnejšia generácia.

Tá by mala mať väčšie kolieska, ktoré zdolajú aj mačacie hlavy v uliciach a väčšiu batériu, vďaka ktorej bude dojazd až 50 km na jedno nabitie. A možno pribudnú pod rovnakou značkou aj elektrobicykle.

Premení sa vízia udržateľnosti na realitu?

Start-up, ktorý vznikol predvlani, oceňovaný investormi na viac ako miliardu dolárov, má určite skvelé vyhliadky. Jeho cieľom je podľa country manažéra pre Česko Noa Khamallaha zmeniť zmýšľanie o mestskej mobilite a napomôcť životnému prostrediu v boji s klimatickými zmenami.

Aj keď odstráni bežné počiatočné nedostatky, skrotí svojich používateľov a presvedčí mestá o svojej prospešnosti,  má však naozaj udržateľnú budúcnosť? Túto otázku by sme mali v širšom kontexte zvážiť aj s ohľadom na žalostnú situáciu v Kongu, kde sa ťaží väčšina produkcie kobaltu nutného pre výrobu podobných kolobežkových batérií a je sprevádzaná nevýslovným utrpením miestnych komunít, zneužívaním miestnych žien a detí a ničením prírody. Alebo napríklad s uvedomením si toho, že „čistá“ elektrická premávka v mestách sa musí zatiaľ zákonite prejaviť exhalátmi niekde inde.

Sám veľký vizionár Elon Musk v jednom nedávnom rozhovore vyhlásil, že podobní obhajcovia tohto alternatívneho spôsobu dopravy žijú v ilúzii a nemajú žiadnu dôstojnosť. A to má pritom s výrobňou batérií sám maslo na hlave.

Nebolo by napríklad lepšie spoľahnúť sa namiesto sexy elektrického pohonu na vlastné sily ako múdra princezná Kolobežka?