Rain Man s mobilom: Som výborný vodič

Auto a mobilita, Život
V Dánsku jedna motoristická spoločnosť testovala, aký je rozdiel medzi opilcom a vodičom, ktorý sa hrá s mobilom. Napodiv veselý vodič aj po troch panákoch tvrdého šoféroval lepšie ako ten, ktorý za jazdy telefonoval alebo esemeskoval. Takže tomu, kto sa akokoľvek hrá za jazdy s mobilom, a takých je dnes u nás vraj viac ako 60 % vodičov, sa oblúkom vyhnite. Robia to viac ženy a ľudia pod 30. Takže zjednodušene: bacha na mladé baby za volantom.

Staršia generácia tú potrebu neustále telefonovať, vysielať online alebo chatovať nemá. Keď sa presúva autom z miesta na miesto, je rada, že má od telefónu na chvíľu pokoj. Navyše – kto má v štyridsiatich potrebu sa natáčať a verí, že jeho cesta z práce bude niekoho zaujímať? Toto ale mladým nevysvetlíte.

Rain Man: Som výborný vodič
Bohužiaľ sa ukázalo, že mladí vodiči mobilisti si ešte ku všetkému myslia, že aj počas chatovania alebo natáčania videí vedú vozidlo výborne. Pritom práve oni jazdia agresívne, motajú sa z pruhu do pruhu, nepoužívajú smerovky a kvôli nepozornosti nikdy nie sú problémy ďaleko. Pravdepodobnosť nehody sa zvyšuje 23-násobne.

Ešte v roku 2014 celých 80 % pokút za šoférovanie s mobilom dostali muži, ale ženy sa už emancipovali aj v tomto smere a dnes jasne dominujú.

Prečítajte si tiež: Keď sme všetci nadpriemerní vodiči, kto spôsobuje búračky?

V máji tohto roku sa pri Budapešti čelne zrazil mikrobus s nákladným autom. Vodič mikrobusu vysielal svoju jazdu naživo na Facebooku. Natočil aj havárku, pri ktorej zomrelo 9 ľudí. K podobným debilinám s tragickým koncom nemusíme žiaľ nikdy chodiť ďaleko, vlani sa o svoju smrť podelila mladá Češka na Mostecku. Ona zomrela, spolujazdkyňa prežila s ťažkými poraneniami. Aj ich nehoda bola naživo na Facebooku. A aj takmer trištvrte hodiny po nej, keď ich ratovali ostatní vodiči a záchranári.

BESIP rozbieha kampaň Nepozornosť zabíja
Skoro pätinu všetkých nehôd zaviní nepozornosť vodiča pri šoférovaní. Vlani takto v Českej republike na cestách zomrelo 65 ľudí. Tretia najčastejšia príčina podobných nehôd je mobil za volantom. BESIP, česká asociácia poisťovní a Polícia ČR upozorňujú na riziká spojené s používaním mobilného telefónu za jazdy kampaňou #nepozornostzabí. Možno ste ju zaregistrovali v telke: bežia tam spoty s deťmi, ktoré čakajú na rodičov, tí ale už nikdy nedorazia, pretože zomrú pri nehode v aute kvôli telefonovaniu alebo esemeskovaniu počas jazdy.

Čísla, pri ktorých sa vám za volant bude sadať o trochu horšie:
– až 60 % vodičov za volantom používa mobil
– 30 % esemeskuje alebo chatuje (to šesťnásobne zvyšuje riziko havárie)
šestina fotí alebo natáča videá
– 35 % šoférov za jazdy často číta správy na mobile
– 76 % vodičov netuší, akú pokutu môžu za vedenie vozidla s mobilom dostať

Keď telefonujete, šoférujete zrazu tak, akoby ste mali v krvi 0,8 promile
„Každodenne vídavate vodičov, ktorí pri riadení vozidla držia mobilný telefón a telefonujú alebo píšu správy, čím sa nesústredia na dianie v cestnej premávke,“ komentuje aktuálnu situáciu na cestách plk. Tomáš Lerch, riaditeľ služby dopravnej polície Policajného prezídia ČR.

Pritom keď telefonujeme, jazdíme zrazu tak, akoby sme mali v krvi 0,8 promile.

Záchranári a policajti pri skúmaní miesta nehody často nájdu mobil s rozpísanú esemeskou. „Pri písaní krátkej správy stratí vodič pozornosť na päť sekúnd. Za tú dobu ujde pri obyčajnej päťdesiatke 90 metrov, teda vzdialenosť futbalového ihriska. Každý, kto začne za volantom chatovať, tak extrémne riskuje,” dodáva Tomáš Neřold, poverený riadením oddelenia BESIP Ministerstva dopravy ČR.

Písanie textovej správy vás rozptýli na troch úrovniach
Esemeskovanie je veľmi komplexný úkon. Výsledkom je rozptýlenie na troch úrovniach zároveň: vizuálne (pozeráte sa na obrazovku mobilu), manuálne (držíte ho v ruke, takže minimálne jedna ruka nie je na volante alebo tam, kde má pri riadení byť), kognitívne (zamestnáva to vašu myseľ a odvádza ju od riadenia, narušuje to koncentráciu).

Ako ktoré činnosti zvyšujú riziko nehody?

– písanie SMS: 23x
– vyhľadávanie telefónneho čísla: 3x
– rozprávanie / počúvanie telefónu: 1,3x
– ladenie elektronického zariadenia: 1,4x

Automobilky už kvôli vodičom-mobilistom inštalujú do áut systémy, ktoré automatickým brzdením zabránia mestským šťuchancom, keď v kolóne každý pozerá do mobilu.

Napriek tomu vodiči na slovenských cestách spôsobia ročne až päťťtisíc škôd z povinného ručenia, ktorých príčinou je používanie mobilu za volantom.

Škody idú až do výšky 21 260 000 Eur. Komunikačná kampaň Českej asociácie poisťovní za 1 550 000 Eur stavia predovšetkým na emóciách. Ukazuje tých, ktorí sú nevinní, no napriek tomu to tiež odnesú.

V Amerike chce vláda špeciálny režim mobilov pre vedenie vozidiel. Niečo ako keď vám po nástupe do lietadla letušky povedia, aby ste si láskavo vypli svoje mobilné zariadenia. Podľa The New York Times chce výrobcov chytrých telefónov dotlačiť k tomu, aby podobnú funkciu do svojich zariadení vložili už pri výrobe.

Federálna vláda požiadala Apple, Samsung a ďalších výrobcov o vytvorenie „vodičského režimu“, ktorý by zablokoval množstvo aplikácií, ktoré odpútavajú vodičovu pozornosť. Nešlo by napríklad prehrávať videá, bol by zablokovaný prístup na sociálne siete i stláčanie klávesnice.

Proste už žiadne e-maily, SMS, chatovanie, hranie hier.


Apple má už asi rok vo svojom softvéri pre iPhone, iOS 11, funkciu Do Not Disturb (Nevyrušovať) s takýmto špeciálnym režimom. Nie je to ale úplne kompletné riešenie – zvláda akurát odoslať ľuďom, ktorí vám píšu SMSky informáciu o tom, že práve šoférujete či zablokovať prichádzajúce notifikácie.

Za všetko môže Pokémon Go
Hra Pokémon Go je v USA jedným z impulzov k zmene, pretože ju hrá veľa vodičov a už je zdokumentovaných mnoho nehôd spôsobených pri hraní tejto hry. Vývojári hry zareagovali rýchlo a upravili ju tak, že nefunguje, ak sa s ňou človek pohybuje vyššou rýchlosťou ako 16 km / h. Musia sa ale riešiť technické problémy, pretože mobil musí nejako rozoznať rozdiel medzi tým, kedy sami šoférujete a kedy idete len ako spolujazdec alebo sedíte vo vlaku či autobuse. Snaha dobrá, ale všeobecne mi príde škoda, že musíme sami seba v mobiloch, hrách i autách aplikáciami a inými výmyslami korigovať proti vlastnej blbosti.

#Alice Kavková

Pretože určite za volantom tiež trávite peknú časť života, mrknite sa na náš blog s množstvom rád pre vodičov Rád šoférujem. Na čo je dobrá škola šmyku, čo robiť pri dopravnej nehode a podobne. Nikdy neviete, ale raz sa to môže hodiť. Príjemné čítanie!

Prečítajte si tiež: Viete zabrzdiť rovnako rýchlo ako vaše auto? Môžete si to vyskúšať