AXA Patalie.sk Patalie.sk poistka proti nude
f

Odoberajte náš newsletter

Nič to nestojí a už vám nikdy neutečie žiadny prima článok.

hľadať

Potraviny pre náš mozog. Čo jesť, aby nám to správne myslelo?

Mrkva na silný zrak, špenát kvôli kyseline listovej alebo citróny pre lepšiu imunitu. To sú len
niektoré potraviny, ktoré konzumujeme pre zdravie. Chceme, aby naše telá fungovali ako dobre namazaný stroj. Často pritom ale zabúdame že to, čo jeme, ovplyvňuje aj naše duševné zdravie. Našu pamäť a koncentráciu zároveň môžeme ľahko zlepšiť správnym jedálničkom. A to všetko prirodzene bez akýchkoľvek liekov a škodlivej chémie. Aké sú teda potraviny, ktoré z nás s trochou preháňania urobia génia?

Podľa odborníkov zvýši výkon našej mysle jednoduchá vec: pite viac vody. Tekutiny totiž pomáhajú okysličovať celé telo. To je potom dostatočne prekrvené a môže fungovať na plný výkon. Odporúčaný denný príjem sa pohybuje medzi dvoma a troma litrami vody, nesladených nápojov alebo čaju. Pozor by sme si mali dávať na kávu alebo alkohol, ktoré nás zbytočne dehydrujú. Prvým znamením, že naše telo nemá dostatok tekutín, je bolesť hlavy, únava či práve problémy s koncentráciou.

Cukor nie je riešenie
Mozog spotrebováva veľké množstvo energie, ktorá je najviac obsiahnutá v uhľohydrátoch – sacharidoch. Preto nás pri zníženej koncentrácii, únave alebo opici prepadne často neodbytná chuť na sladké. Lekári však pred jeho nadmernou konzumáciou varujú. Cukor nakopne náš mozog len na krátku chvíľu. Cukríky, presladené limonády a energetické nápoje fungujú len po obmedzenú dobu.

Keď sa hladina cukru vráti do normálu, túži naše telo po ďalšej dávke. To je spojené s rizikom obezity alebo napríklad s prepuknutím diabetu.

Zložito a pomaly je dobre
Pre dlhšie sústredenie pri práci a učení je nutné zaistiť si rovnomerný príjem energie a zložitých uhľohydrátov: Celozrnný chlieb alebo trebárs ovsené vločky obsahujú veľa takých látok,hovorí v rozhovore výživová poradkyňa Sara Neubauer. Mali by preto byť pravidelnou súčasťou našich raňajok,radí. Zložité cukry nájdeme okrem iného aj v dlhozrnnej ryži, zemiakoch, ovocí a zelenine. Pomáhajú nám udržať stabilnú hladinu cukru v krvi a zlepšujú našu výkonnosť.

Sila orechov a rýb
Ďalšou významnou zložkou potravy, pomáhajúcou k tomu, aby naša myseľ fungovala tak, ako má, sú tuky. Nenasýtené mastné kyseliny zaručujú nielen energiu pre nervové bunky, ale pôsobia celkovo pozitívne na našu nervovú sústavu. Pre správnu funkciu mozgu je preto potrebné konzumovať aj potraviny s vysokým obsahom omega-3 mastných kyselín. Tie nájdeme napríklad v kokosovom oleji alebo dostupnejšom repkovom oleji. Ten mimochodom veľa odborníkov odporúča pre jeho kvalitu a blahodárne účinky na naše zdravie. Nenasýtené tuky nájdeme potom aj v tučnejších rybách ako napríklad v makrele či lososovi, sušenom ovocí alebo orechoch. Tie nám zaručujú aj prísun vitamínu B, minerálnych látok a antioxidantov.

Kešu a para orechy sú tiež bohaté na magnézium, vďaka ktorému sme odolnejší voči stresu.

Ako si obaliť nervy?
Pri zvýšenej psychickej záťaži pred dôležitou prezentáciou alebo skúškou je potom ideálnou desiatou banán. Ten obsahuje veľké množstvo už spomínaného magnézia a posilňuje nervy. Pomôže nám však aj akýkoľvek iný druh ovocia napríklad vo forme smoothie. Kombinácia jogurtu, kefíru či mlieka napríklad s čučoriedkami nám pomôže prestáť aj ten najnáročnejší deň v zdraví a pohode. Ak máte problémy s pamäťou, pomôže vám avokádo. To sa stalo hitom už aj v slovenských domácnostiach. Vďaka vysokému obsahu nenasýtených tukov pôsobí pozitívne na prekrvenie mozgu. Chráni tiež mozgové bunky pred ich odumieraním. Vysokým obsahom dobrýchtukov sú známe aj vajíčka. Ich konzumácia zlepšuje pamäť a koncentráciu. 

Na záver treba podotknúť, že pri jedle je veľmi dôležitá pravidelnosť. Jesť by sme mali denne päťkrát až šesťkrát v menších porciách. Zabudnite preto na rabovanie chladničky o ôsmej večer po celodennom pôste. Vaše telo aj myseľ sa vám poďakujú.

#Radek Mojžíš

Choroby nechodia po horách, ale po ľuďoch. Aj keď sa na ne vopred nedá úplne pripraviť, niečo málo urobiť ide… Dali sme pre vás dohromady novú špeciálnu microsite s názvom Koľko stojí zdravie. Prečítajte si, ako dlho trvá priemerná pracovná neschopnosť, či na akú podporu od štátu máte nárok, keď dlhodobo ochoriete.

Prečítajte si tieř: Liečivé byliny v najstarších mýtoch: archangelika, zemežlč i badián

Postarajte sa o svoju rodinu, pokiaľ môžete.

Život vám môže skomplikovať nielen úraz, ale aj dlhšia choroba. Aj keď si myslíte, že ste ako rybička. Nechajte nám svoje meno, telefón a profík z poisťovne AXA sa vám čoskoro ozve.

Udeľujem súhlas spoločnostiam finančnej skupiny AXA na Slovensku, tj.: AXA životní pojišťovna a.s., pobočka poisťovne z iného členského štátu, AXA pojišťovna a.s., pobočka poisťovne z iného členského štátu, AXA investiční společnost a.s., organizačná zložka Slovensko, AXA d.d.s., a.s., AXA Management Services s.r.o., organizačná zložka Slovensko so spracúvaním osobných údajov v rozsahu: meno a priezvisko, telefónne číslo s cieľom:

- ponúkať produkty týchto spoločností,
- zasielať obchodné oznámenia (elektronickou formou ponuky produktov a služieb),
- automatizovaného spracúvania osobných údajov kvôli prispôsobeniu obchodnej ponuky mojim individuálnym potrebám,
- poskytnúť osobné údaje v rovnakom rozsahu obchodnému partnerovi AXA ASSISTANCE CZ, s.r.o.,
- prieskumu trhu a spokojnosti s využívanými produktmi a službami,
pričom takýto súhlas udeľujem na obdobie trvania zmluvného vzťahu s ktoroukoľvek z vymenovaných spoločností a následne aj na obdobie 5 rokov po skončení takéhoto zmluvného vzťahu. Ak sa nestanem klientom žiadnej zo spoločností AXA, udeľujem súhlas na obdobie 5 rokov od tohto udelenia.
Ďalej by sme Vás chceli informovať, že poskytnutý súhlas je dobrovoľný a môžete ho kedykoľvek odvolať, buď telefonicky na AXA linke +421 2 2929 2929, e-mailom na info@axa.sk, alebo písomne na adrese AXA, Kolárska 6, 811 06 Bratislava.
Zároveň potvrdzujete, že ste sa oboznámili s textom Informačného memoranda. Jeho znenie nájdete na webovej stránke AXA, na www.axa.sk/osobne-udaje/. (skrýt text)