Nebezpečenstvo únavy za volantom a ako s ňou bojovať

Auto a mobilita
Stáva sa vám, že bojujete so spánkom, keď sedíte za volantom? Bohužiaľ, spánok dokáže prepadnúť aj najlepšieho šoféra. Otvárate okná a zvyšujete hlasitosť rádia - tieto triky nefungujú? Potom pre vás máme tipy, ako zvládnuť ospalosť,aby ste neohrozili seba ani ostatných.

S únavou pri jazde má skúsenosť takmer každý vodič. Väčšinou tento pocit zažívajú šoféri pri jazdách v ranných alebo pozdných večerných hodinách. Pokiaľ často jazdíte na dlhé trate, skôr či neskôr pocítite stav sprevádzaný nepríjemným pocitom v žalúdku, ktorý je spôsobený strachom z toho, čo sa stane, keď zaspíte za volantom.

Nie vždy je jednoduché určiť, kedy ste už za volantom unavení nad hranicu svojich možností. Tu pre vás máme pár signálov, kedy je čas zastaviť pri krajnici a odpočinúť si: 

  • obtiažne zaostrovanie, časté mrkanie alebo pocit ťažkých očných viečok 
  • snívanie s otvorenými očami, nesústredenie sa 
  • problémy spomenúť si na niekoľko posledných kilometrov, míňanie výjazdov a dopravných značiek 
  • časté zívanie 
  • vybočovanie z jazdného pruhu, nedodržovanie bezpečnej vzdialenosti 
  • pocit podráždenia

Pri týchto príznakoch musíte riešiť, ako sa s únavou vysporiadať – rocková hudba hrá z rádia naplno, všetky okná sú otvorené dokorán. Všeobecne prevláda názor, že takto únavu rieši väčšina vodičov. Ale nedávny prieskum spoločnosti Telegraph ukázal, že v skutočnosti títo ľudia patria k menšine. Čo je dobrá správa. Celkom 1094 vodičov v dotazníku odpovedalo na ich postoj k širokému okruhu otázok, ktoré zahrňovali aj otázky ohľadne únavy za volantom. 88 % vodičov uviedlo, že takmer nikdy nebojovali s tým, aby zostali pri jazde ostražití. Tí, ktorí sa k únave priznali, prehlásili, že sa s ňou stretávajú „pomerne často“ alebo „často“. 

Naviac, keď sa vodičov pýtali aj na faktory, ktoré s najväčšou pravdepodobnosťou súvisia s ich nedodržiavaním dopravných pravidiel, len 5 % vodičov menuje únavu – čo z nej činí najmenej zastúpenú kategóriu. Ďalej sa respondenti zhodujú na tom, že optimálny čas pre vedenie motorového vozidla je medzi 9:00 a 13:00. A čas, ktorý nazvali druhým najhorším je od 13:00 do 17:00. “Tento čas je jedným z dvoch intervalov najčastejšie spojovaným s dopravnými nehodami spôsobenými únavou (druhý je od 2:00 do 6:00),” hovorí doktorka Samantha Jamson, výskumná pracovníčka vodičov Bezpečnosti na univerzite v Leeds. „Ľudia majú tendenciu k únave poobede. Je zaujímavé, že vodiči v prieskume túto skutočnosť nerozpoznávajú. To by mohlo byť z rôznych dôvodov,“ dodáva. Jedným z dôvodov nesprávnej predstavy o únave je, že väčšina ľudí nemusí poobede šoférovať, takže si nie sú vedomí, aké ťažké musí byť zostať ostražití.

„Je veľmi dôležité, aby ste zostali v pohotovosti pri jazde a nedovolili, aby únava bola silnejšia,” radí Adam Beckett, riaditeľ návrhov pre poisťovne. Podľa neho je kľúčové tiež plánovať cestu na dobu, kedy nebývate unavení, ak je to možné. Ďalšia vec je robiť prestávky na dlhých cestách každých pár hodín. “Udržujte chladnejšiu teplotu v aute a majte zapnuté rádio – to vám pomôže zostať v strehu,” dodáva.

Ďalšie rady proti únave počas vedenia motorového vozidla: 

  • Odpočinok pred jazdou. Krátke zdriemnutie pred jazdou vám môže pomocť pri nedostatočnom spánku v noci. 
  • Odpočinok v polovici jazdy. Pokiaľ sa cítite unavení počas jazdy, zastavte sa na krátke zdriemnutie aspoň na 20 minút. Uistite sa, že ste na bezpečnom mieste a pamätajte, že po probudení sa budete 15 minút cítiť omámení. 
  • Systém Buddy. Na dlhých cestách je bezpečnejšie jazdiť s priateľom. Každé 2 hodiny sa s priateľom vymeňte a môžete si odpočinúť. 
  • Neponáhľajte sa. Lepšie je do cieľa doraziť bezpečne, ako zavčasu. 
  • Žiadny alkohol. Dokonca aj veľmi malé množstvo alkoholu zvýši ospalosť. 
  • Nejazdite medzi polnocou a 6:00. Vzhľadom k biologickému rytmu vašeho tela je to doba, kedy je ospalosť najintenzívnejšia.
  • Pitie kofeínu. Kofeín zlepšuje ostražitosť, ale musíme si uvedomiť, že účinky kofeínu po niekoľkých hodinách vyprchávajú.

Riziká havárie sú príliš veľké, preto sa snažme robiť všetko pre to, aby sme im predchádzali.