AXA Patalie.sk Patalie.sk poistka proti nude
f

Odoberajte náš newsletter

Nič to nestojí a už vám nikdy neutečie žiadny prima článok.
Odoslaním e-mailu súhlasíte so spracovaním osobných údajov.

hľadať

Najčastejšie otázky a obavy jogových začiatočníkov

Sociálne siete sú plné fotiek jogínok a jogínov v pozíciách, ktoré takmer odporujú zákonom fyziky. Na tvárach cvičencov pritom vôbec nevidno, že by pre nich vek predstavoval problém. Ako sa dostať na ich úroveň? A je to vôbec potrebné? Lektorka Kristýna Styblíková nám preto poradila, akú jogu a lektora vybrať, ako dlho v pozíciách vydržať aj či je pre nás joga vôbec vhodná.

Aké sú základné druhy jogy? 

V joge si nájde niečo svoje každý nezávisle od veku či motivácie. Ako sa však v typoch jogy vyznať? Poďme si stručne predstaviť tie najznámejšie.

  • Najčastejšie sa môžete stretnúť s vinyasa jogou, ktorá je dynamická a cvičí sa v rýchlejšom tempe. 
  • Vyznávači pomalšieho tempa potom môžu zvoliť jogu hatha, ktorá má viac statických pozícií a kladie dôraz na ich hlbšie precítenie a dlhšiu výdrž v nich.
  • Existuje aj kombinácia oboch vyššie spomenutých vinyasa hatha joga.
  • Veľmi pokojným a relaxačným štýlom je yin joga, pri ktorej v pozíciách zostávame niekoľko minút, až sa v nich takmer „rozpustíme“. J
  • Keď máte chuť poriadne si zacvičiť, vydajte sa cestou power jogy.
  • Veľmi náročným, až atletickým typom jogy je ashtanga. Tá obsahuje pevne dané série zoradené podľa náročnosti. V rámci každej lekcie tak budete cvičiť to isté a sériu postupne zdokonaľovať, až po jej perfektnom zvládnu sa posuniete k ďalšej.
  • Stretnúť sa môžete aj s Iyengar jogou, ktorá kladie dôraz na zdravotnú stránku. Pri jej cvičení budete využívať rôzne pomôcky, ktoré vám pomôžu pozície čo najlepšie a najzdravšie nastaviť.
  • Môžete skúsiť tiež Kundalini alebo Chakra jogu, pri ktorých pracujete so svojou vnútornou energiou.
  • Druh jogy si môžete vybrať aj podľa jednotlivých partií – napríklad pri bolestiach chrbta alebo na posilnenie stredu tela.

Ako vybrať správnu podložku a pomôcky?  

Pohodlné oblečenie, pár metrov štvorcových a ideálne jogamatka – to je vaša základná výbava. Pri výbere podložky by ste sa podľa lektorky Kristíny Styblíkovej mali sústrediť aj na nasledujúce otázky:  

  • Budete na nej cvičiť len doma, alebo ju budete prenášať? Existujú totiž ťažšie, ale aj veľmi ľahké typy podložiek.  
  • Preferujete mäkší typ, ktorý je šetrnejší ku kolenám, alebo vám bude vyhovovať tenká, a teda aj tvrdšia podložka? 
  • Aký materiál je vám najpríjemnejší? Okrem umelej hmoty sú na trhu jogamatky z prírodných materiálov, ako sú korok, juta alebo prírodná guma.  
  • Koľko do podložky chcete investovať? Ceny sa začínajú asi na ôsmich eurách a môžu sa vyšplhať aj nad sto eur.

Lektorka Kristýna vo videu predstavuje aj ďalšie pomôcky. Jogové bloky a pásy vám pomôžu s preťahovaním končatín a vy sa tak dostanete aj do pozícií, o ktorých by ste inak mohli iba snívať. Špecialitou je tzv. jogové koleso, ktoré sa využíva pri záklonoch. Určite sa hodí aj uterák, ktorý si rozložíme na podložku. Vďaka nemu sa vám nebudú kĺzať spotené dlane a chodidlá a nezanedbateľné je aj hygienické hľadisko.

Ako sa má pri joge správne dýchať? 

V joge má dych hlavnú úlohu – sprevádza vás cvičením a dodáva silu alebo pokoj. Až po ňom nasleduje pohyb. Veľmi dôležité je trénovať takzvané bránicové dýchanie. Bránicu si môžeme predstaviť ako pružnú misku pod našimi pľúcami. S nádychom klesá dole a zvyšuje vnútrobrušný tlak, s výdychom stúpa späť nahor.

Bránicový, resp. brušný dych prináša mnoho fyzických i psychických benefitov. Môže nám dodať energiu alebo zmierniť stres či úzkosť, príp. pomôcť pri bolestiach chrbta. Na väčšine lekcií sa stretneme s pojmom plný jogový dych. Ten prepája bránicový dych s dychom do hrudníka a dychom do oblasti kľúčnych kostí (klavikulárny dych). Až na rôzne špeciálne dychové techniky, ako je pránájáma, dýchame pri joge nosom.

Ako dlho mám v pozíciách vydržať?  

V pozíciách sa bežne zostáva po dobu piatich dychov, avšak nie je to pravidlo vytesané do kameňa. Závisí to od štýlu jogy aj od konkrétneho lektora. Napríklad v yin joge sa v pozíciách zostáva omnoho dlhšie, niekedy aj niekoľko minút. Naopak pri dynamických lekciách, ktoré sú hojne prekladané prechodovými pozíciami alebo pozdravmi slnku, platí, čo pohyb, to nádych a čo ďalší pohyb, to výdych.

Každá jogová lekcia, či už statickejšia hatha joga alebo dynamická vinyasa, obsahuje určité množstvo statických pozícií, v ktorých je dobré zotrvať spomínaných päť dychov. Je to minimálny čas, počas ktorého sa dokážeme vnoriť do seba, pozíciu precítiť, správne ju nastaviť a využiť jej potenciál. Môžeme sa tak plne sústrediť na to, aby sme v pozícii našli pokoj, odpočinok a rovnováhu alebo naopak silu, energiu aponaťahovali sa.

Čo keď už nebudem vládať alebo ma bude cvičenie bolieť? 

Základom jogovej filozofie je nenásilie. Vo vzťahu k okoliu aj k svojmu telu. Určite by sme sa mali pri lekcii snažiť, aby sme svoje zručnosti posunuli ďalej a dosiahli svoj cieľ. Na druhej strane by sme mali správne zhodnotiť svoje fyzické možnosti a nezostávať v pozícii so zadržaným dychom aj napriek vyššej bolesti. Tým by sme totiž v sebe zvýšili napätie, ktorého sa práve jogou chceme zbaviť.

Čo keď nie som na jogu dosť šikovný? 

Ak začíname, je pravdepodobné, že sa nám niečo nebude dariť alebo že sa z času na čas budeme cítiť neisto. Obrovskou výhodou jogy je, že si môžeme vybrať z množstva skvelých inšpiratívnych lektorov i štýlov jogy, od pokojných a relaxačných po dynamické a silové.

Veľa pozícií má rôzne varianty, takže ich môžu cvičiť v rôznych obmenách začiatočníci aj pokročilí. Preto neustále skúšajte, čo vám najviac vyhovuje. Ak by ste na skupinovej lekcii najradšej zavŕtali hlavu do zeme, nič si z toho nerobte. Verte, že každý má dosť starostí sám so sebou, nemá čas vás sledovať či hodnotiť. Lektorka Kristýna v takom prípade odporúča zamerať sa na vlastný dych.