Presťahujete sa a potrebujete „obvoďáka” alebo zubára. Čaká vás plánovaná operácia a chcete vedieť, že bude vykonaná dobre. Alebo sa váš lekár rozhodol odísť do dôchodku a vy hľadáte nového. To všetko sú bežné situácie, kedy sa človek dostáva do kontaktu so zdravotníckym systémom a snaží sa v ňom vyznať. No už len tá základná úloha, teda nájsť si svojho lekára, sa môže celkom skomplikovať. Či už preto, že vami vyhliadnutý odborník má „plno” a v blízkosti nie je žiadne zdravotnícke zariadenie s voľnou kapacitou, alebo si nie ste istí, že sa o vás lekár či lekárka postará dobre. Ako teda nájsť „toho pravého” alebo „tú pravú” v bielom plášti?
Prečítajte si tiež: Nemocnice s najlepšou povesťou
Adresa bydliska nerozhoduje
Až na výnimky si každý pacient môže vybrať, kde sa bude liečiť. To znamená, že záleží len na vás, či sa vydáte do ordinácie, ktorú máte za rohom, alebo sa rozhodnete za doktorom dochádzať. Toto svoje právo môžete uplatniť napríklad vtedy, keď potrebujete pomoc psychiatra alebo venerologické vyšetrenie a naozaj tam nechcete stretnúť susedku z tretieho poschodia. Na druhej strane, naše zákony stanovujú určité medze, ktoré toto právo obmedzujú. Zdravotnícke zariadenie vás však nesmie odmietnuť len tak. Ide napríklad o situácie, kedy je naplnená personálna či fyzická kapacita zariadenia, keď hrozí, že kvôli osobným vzťahom môže byť hodnotenie zdravotného stavu neobjektívne alebo keď ide o poistenca zdravotnej poisťovne, s ktorou nemá zdravotnícke zariadenie uzavretú zmluvu. Nemôžete však byť odmietnutí v naozaj krízových situáciách, keď vám ide o život. Ak vás ale piaty deň len škriabe v krku a nejako nestíhate zájsť za svojím obvodným lekárom, nečakajte na pohotovosti veľa úsmevov.
Aj tak sa vám môže stať, že budete mať s hľadaním zdravotníckeho zariadenia, ktoré sa o vás postará, problém. Kým úplne prepadnete beznádeji, skúste požiadať o pomoc aj inde ako na svojom facebooku.
Hoci ani to nie je úplne zlý nápad, pretože zároveň získate spolu s kontaktom i referencie. Berte však tieto odporúčania s rezervou. Inštitúciou, ktorá vám je naozaj schopná poradiť, je vaša zdravotná poisťovňa. Ak sa klient dostane do situácie, že nemôže nájsť potrebného zmluvného lekára, alebo sa mu zdá ponúkaný termín na ošetrenie príliš dlhý, môže sa obrátiť na svoju zdravotnú poisťovňu a tá mu pomôže nájsť iné vhodné pracovisko. To platí aj v prípade, keď klientovi nevyhovuje jeho doterajší lekár a chce ho zmeniť.
Nastražte uši a nezabúdajte sa opýtať
Ak si aj ambulancie pomocou Googlu či internetových katalógov nájdete a zistíte, ktoré prijímajú nových pacientov, je ešte len čiastkovým úspechom. Stále totiž neviete nič o kvalite starostlivosti, ktorú dané pracovisko poskytuje. Zistiť to je ako zažiť detektívne pátranie na vlastnej koži. „Skúste si predstaviť, že skočíte padákom a dúfate, že dobre dopadne. Istotu ale nemáte,” prirovnáva hľadanie kvalitného zdravotníckeho zariadenia Tomáš Cikrt, farmaceut a šéfredaktor portálu Zdravotnickydenik.cz . Podľa neho český pacient (a slovenský rovnako, pozn. red.) nemôže poľahky zistiť informácie o kvalite služby v jednotlivých ambulanciách jednoducho preto, že nič také ako oficiálny rebríček kvality neexistuje. Na Slovensku máme k dispozícii aspoň rebríček INEKO využívajúci údaje dvoch zdravotných poisťovní. V ňom však figurujú len veľké zariadenia a ich oddelenia, resp. odborností, nie jednotliví lekári a ordinácie.
Keď budete mať šťastie, narazíte na pracovisko, kde sa o vás dobre postarajú a aj budú príjemní, inde už možno takí milí nebudú, ale zdravotnú starostlivosť poskytnú dobrú. Ak by to bolo inak, a pri návšteve nového doktora by sa vám zježili vlasy dupkom, ohláste to tiež svojej poisťovni.
Ako sa teda zorientovať?
Príkladom je Matej (30), ktorý sa pred pár rokmi presťahoval v rámci mesta, a hľadal tak doktorov v okolí. „Som internetovo zručný, ale informácií a hodnotení doktorov na niekoľkých stránkach je také minimum, že sa im vlastne vo veľkej väčšine ani nedá veriť. Ja som teda rezignoval a išiel k tomu najbližšiemu, do celkom veľkej vily. Čakáreň ako z osemdesiatych rokov by som prešiel, ale to, čo nasledovalo, keď ma sestrička zavolala k doktorovi, ma úplne dostalo.“ A prezrádza: „Veľká, ponurá miestnosť, kde medzi stohmi šanónov sedel čudný dedko, v jednom z rohov kopa odpadkov vrátane zdravotníckeho materiálu a zložiek. Horor. Nasledovala ešte hádka doktora so sestričkou a môj rýchly odchod. Napísal som svoj zážitok poisťovni a o pol roka-o rok už na bránke visel oznam o zrušení ambulancie. Ako sa teda zorientovať v tom, kde sa necháte liečiť? Pri všeobecných doktoroch radíme obrátiť sa na zdravotnú poisťovňu. A ako sme uviedli vyššie, pri nemocniciach na to na Slovensku máme šikovný nástroj nemocnice.ineko.sk.
Ak vám nejde práve o život a máte relatívne dosť času na hľadanie, je dobré sa sústrediť hneď na niekoľko vecí.
Na úvod je fajn popremýšľať nad tým, či konkrétne zdravotnícke zariadenie má dostatok skúseností práve so zdravotnými problémami, ktoré vás trápia. Ak napríklad máte ísť na náročnejšiu operáciu, môžete mailom osloviť vedenie konkrétneho oddelenia nemocnice s tým, že zvažujete, že by ste sa chceli nechať operovať u nich.
Choďte za výsledkami
Rad nemocníc zverejňuje údaje o tom, koľko konkrétnych zákrokov na jednotlivých oddeleniach vykonáva, čo je jedine dobre. Všeobecne platí, že čím častejšie tím zdravotníkov operáciu realizuje, tým lepšie má zvládnutý celý operačný postup a súčasne je schopný riešiť prípadné komplikácie, pretože sa s nimi už niekedy v minulosti stretol.
Už to, ako s vami zdravotníci jednajú, keď od nich chcete informácie, vám veľa napovie. Rovnako spôsob, akým sa dané pracovisko prezentuje navonok. Má vlastné webové, prípadne facebookové stránky? Pravidelne ich aktualizuje a chce, aby mala verejnosť čo najviac informácií o tom, ako zdravotníci pracujú, alebo naopak mlčí?
Možno sa vám bude zdať nevhodné pýtať sa, ale obrátiť sa priamo na zdravotníkov je mnohokrát lepšie ako sa spoliehať na anonymné internetové diskusie.
Už len preto, že ľudia majú prirodzený sklon podeliť sa skôr o svoje zlé skúsenosti, zatiaľ čo tí, ktorí boli spokojní, obvykle mlčia. To výsledný dojem veľmi skresľuje. Navyše pacienti obyčajne nehodnotia ani tak kvalitu poskytovanej starostlivosti, ako skôr faktor „ľudskosti” v prístupe zdravotníkov.
Pacienti v pomere
Mimochodom, podľa celoštátneho prieskumu Nemocnice ČR 2016, za ktorým stojí HealthCare Institute, si zdravotnícke zariadenie pacienti v Česku najčastejšie vyberajú podľa odporúčania svojho lekára. Takto sa rozhodlo hneď 34 % hospitalizovaných pacientov. Pri rozhodovaní tiež hrá úlohu, či je zdravotnícke zariadenie blízko ich bydliska. To ovplyvnilo 22 % pacientov. Pre 20 % je potom rozhodujúca vlastná skúsenosť a pre 13 % je to odporúčanie známych. Len 2 % pacientov sa rozhodli na základe informácií z médií.
Veľmi šikovný nástroj Nemocnice.INEKO.sk umožňuje porovnať desiatky parametrov, a práve spokojnosť je hneď na prvých miestach pri výbere ukazovateľov: Celková spokojnosť pacienta sa delí aj na správanie lekára či sestier, dostatok informácií o liečbe, kvalitu ubytovania i stravy, či dokonca upratovania. A v rebríčkoch je možné zobraziť aj to, či na oddelení pracujú doktori a sestry nominovaní či umiestnení v súťaži TOP Lekári a Sestra roka. Údaje nie sú vždy kompletné pre všetky ústavy, no i tak sú značne vypovedajúce. A takmer všetky zariadenia majú uvedené údaje Štátnych indikátorov kvality.
Analytik INEKO Dušan Zachar dáva za príklad preceňovania zložky spokojnosti aj to, že Univerzitná nemocnica v Bratislave skončila v hodnotení na nelichotivom predposlednom mieste vo svojej kategórii – napriek tomu, že ako jediná nemocnica exceluje pri všetkých indikátoroch kvality. „Zato pri spokojnosti pacientov a v transparentnosti patrí medzi najhorších.“
Choroby nechodia po horách, ale po ľuďoch. Aj keď sa na ne vopred nedá úplne pripraviť, niečo málo urobiť ide… Dali sme pre vás dohromady novú špeciálnu microsite s názvom Koľko stojí zdravie. Prečítajte si, ako dlho trvá priemerná pracovná neschopnosť, či na akú podporu od štátu máte nárok, keď dlhodobo ochoriete.
Prečítajte si tiež: Jan Hnízdil: Vystúpil som z hlavného prúdu