AXA Patalie.sk Patalie.sk poistka proti nude
f

Odoberajte náš newsletter

Nič to nestojí a už vám nikdy neutečie žiadny prima článok.
Odoslaním e-mailu súhlasíte so spracovaním osobných údajov.

hľadať

Elitní českí a slovenskí športovci: Ako si užiť v lete pohyb v pohode a bez úrazov

Konečne môžeme športovať, hurá! Eufória zo stúpajúcich teplôt a možnosť pohybovať sa vonku bez obmedzenia motivuje aj nešportovcov. Keď sa však do niečoho púšťame bezhlavo, hrozí, že zo samej radosti nepoznáme mieru, preženieme to a vyššie je aj riziko úrazu. Preto sme oslovili vrcholových športovcov a opýtali sa ich, ako sa s radosťou pustiť do pohybu tak, aby sme si hneď nevykoledovali zdravotnú pauzu.

Osedlajte dvojkolesového tátoša 

Vydať sa s vetrom opreteky za krásnymi kútmi našej prírody, spoznávať hrady a zámky alebo šliapať na horskom bicykli po cestičkách blízkeho lesa – cyklistika je u nás právom jedným z najobľúbenejších letných športov. Hoci sa môže zdať, že občasné pády vám v najhoršom prípade spôsobia odreniny, každý, kto si pri jazde z kopca pomýlil brzdy a preletel cez riadidlá, vie o cykloúrazoch svoje.

Základom je kvalitná prilba. Podľa dát Európskej rady pre bezpečnosť cestnej premávky znižuje riziko vážneho zranenia hlavy o 69 percent a riziko smrteľného zranenia o 65 percent. Podobne ako pri šoférovaní auta by ste sa ani na bicykli nemali preháňať unavení, s telefónom v ruke alebo so slúchadlami v ušiach.

Hoci by vás z bicykla nemali bolieť kĺby, po dlhšej jazde môžete cítiť kríže a svaly. Preto sa pred jazdou odporúča aspoň ľahké naťahovanie, konkrétne kompenzačné naťahovacie cviky zamerané práve na tieto partie. „Sústreďte sa najmä na zadnú stranu nôh – tzv. hamstringy a sedacie partie. Pri jazde na bicykli sa totiž skracujú a so skrátenými svalmi si koledujete o zranenie pri ďalších aktivitách,“ radí úspešný triatlonista Patrik Čurila, ktorý bol v roku 2019 celkovo najvyššie hodnoteným Slovákom v tzv. Ironman rankingu.

Ak sa už na vašom bicykli usadila vrstva niekoľkoročného prachu, nezabudnite ho dať pred prvou jazdou do servisu. Nastavenie bicykla a jeho profesionálna údržba nie sú drahou záležitosťou a je to aj dobrá prevenciou väčších chýb, ktorých oprava vás už môže vyjsť výrazne drahšie. Zbytočne preto neotáľajte, veď ide aj o vašu ochranu.

Rybičky, rybičky, vodáci idú 

Ďalším z našich obľúbených športov je splavovanie riek. Len si predstavte – jeden záber druhý záber, šum lesíka na brehu, hojdanie vlniek, špliechanie vody, lúče slnka vám hladkajú tvár. Aj vy sa už vidíte na Váhu, Hrone, Dunajci, Hornáde či inej zurčiacej riave…? Od samej radosti to hneď neprežeňte. Keď sa človek niekoľko mesiacov nehýbe, z jednostrannej záťaže ho prinajmenšom rozbolí chrbát. 

Hoci splavovanie našich riek nepatrí k náročným aktivitám, ak ste sa dlho nehýbali, pred nalodením je dôležité zahriať sa a rozhýbať. „Predsa len, voda je živel a nikdy neviete, kedy sa pomalý vodný „olej“ zmení na divoké pereje. Ja sa vždy najradšej zahrejem niekoľkými svižnými jogovými pozdravmi slnku, ale niekde iba behám na mieste – keď sa to robí s vervou, účinok je naozaj rýchly,“ radí Amálie Hilgertová, majsterka Európy vo vodnom slalome.

„Keď je telo zahriate, vezmem si pádlo a  jeho pomocou potom ponaťahujem boky a chrbát. Najskôr chytím pádlo oboma rukami ako na vode a urobím úklon, opriem ho o zem a ešte sa za ním vyťahujem. To isté potom na opačnú stranu. Chrbát poriadne pretiahnem tak, že pádlo chytím oboma rukami na rovnakom mieste, opriem ho o zem pred seba, predkláňam sa a mierou predklonu si môžem regulovať intenzitu pretiahnutia. Dôležité sú aj rotácie. Chyťte pádlo obomi rukami na miestach, kde ho držíte aj na vode, prejdite do ľahkého podrepu, spevnite sa a urobte niekoľko dynamických rotácií do strán. No, a môžete sa nalodiť,“ s úsmevom dodáva sympatická česká reprezentantka. 

Jedným z častých dôvodov zranenia pri splavovaní riek je aj precenenie schopností. „České a slovenské rieky našťastie nepatria medzi tie najnáročnejšie. Ak si však vyberiete rieku, ktorá má práve zvýšený prietok, musíte sa mať na pozore. Je dôležité dopredu „skautovať“ miesta, kde sú pereje, a dať si pozor najmä na valce na hatiach (miesto, kde sa voda vracia späť k valcu a točí sa dookola). Obozretní by sme mali byť aj v prípade, že splavujeme pereje v krátkom čase po povodniach, keď v rieke môžu byť naplavené stromy či iné nástrahy,“ zdieľa svoje skúsenosti Jiří Prskavec, viacnásobný majster sveta i Európy vo vodnom slalome.

Súčasne však upozorňuje na riziká ľahko splavných riek: „V prípade miernejších tokov si treba dávať pozor aj na rybárov. Keď nejakého uvidíte sedieť pri rieke, sledujte vlasec a zoširoka sa mu vyhnite.“

A čo na bystrejšej rieke? Nepodceňujte správnu výbavu. Či už ide o plavidlo alebo pádlo, vždy sa oplatí venovať pozornosť príprave. „Pri splavovaní divokejších tokov odporúčame loď so špeciálnymi valcami, ktoré by ju mali udržať na hladine za každých okolností. Nie je to dôležité len pre vás, ale aj pre vodákou, ktorí sa plavia za vami. Ak plánujete splavovať dlhšie úseky, dbajte na to, aby ste mali ľahké pádlo v dobrom stave. Dôležitá je aj správna dĺžka na úchop, spresňuje šampión Prskavec.

Hlavne s divokejšími zahraničnými riekami sú spojené aj otázky, ako bude platiť poistenie v danej lokalite. Kým pri klasickom rekreačnom splavovaní pokojných riek za hranicami vám stačí bežné úrazové aj cestovné poistenie do zahraničia, pri riekach s vyššou náročnosťou (WW3 a vyššia) si treba priplatiť k cestovnému poisteniu tarifu za nebezpečné športy. Ak uzatvárate poistenie napríklad prostredníctvom cestovnej kancelárie, skontrolujte si podmienky, pretože môžu byť s danou cestovnou kanceláriou nastavené individuálne.

Plážový volejbal – stávka na istotu? 

Keď sme pri vode, posvieťme si na plážové športy. Hoci volejbal zaťažuje kolená a ďalšie kĺby, jeho alternatíva na piesku je najmä pre nohy šetrnejšia. Navyše sa na mäkkom nerovnom povrchu pohybujete naboso, čo je zdravé. Súčasne to však znamená väčšiu zraniteľnosť: pozor na potknutie či vyvrtnutie prstov v zápale hry.

Pre plážový volejbal je kľúčové silné brušné a chrbtové svalstvo. Hlboký stabilizačný systém pracuje hlavne pri útoku a podaní, celkovo však prispieva k rovnováhe pri pohybe na nerovnom povrchu.  

Vzhľadom na čiastočnú jednostrannú záťaž pri podaní a útoku je nutné kompenzovať námahu, aby sme telo nezaťažovali iba jednosmernou rotáciou. „Prevencia spočíva v pravidelnom cvičení na dostatočné posilnenie svalového systému a tiež cvičenie kompenzačných a naťahovacích cvikov na chrbát a plecia. Tie dostávajú pri našom športe tiež zabrať,“ vypočítava Markéta Nausch-Sluková z aktuálne najlepšieho českého ženského páru a medailistka olympiády v Riu.

Zároveň odporúča myslieť aj na prsty: „Tie sú pri hre dosť namáhané a ich zraneniu sa bohužiaľ dá len ťažko vyhnúť, týka sa to najmä blokujúcich hráčov. Preventívne preto používame tejpy na spevnenie.“

Aj v zápale najnapínavejšej hry by však športovci nemali strácať hlavu. Beach volejbal ako hlavný letný šport môže byť veľmi náročný aj pre teplotné či poveternostné podmienky. Je preto dôležité prispôsobiť sa situácii a dopriať si odpočinok, dať si pozor na dostatočnú hydratáciu a ochranu proti slnku. Na záťaž, a to najmä pri extrémnych teplotách alebo náročnom a dlhom výkone, treba byť zvyknutý a snažiť sa prípadným (nielen zdravotným) problémom predchádzať,“ doplnil svoju kolegyňu na piesku Ondřej Perušič, polovica českého reprezentačného mužského beachvolejbalového páru.

Keď s týmto športom začínate, dávkujte si námahu postupne. Odporúčam hrať vo väčších skupinách a na ihrisku sa striedať.

V ústrety športovým zážitkom 

Či už preferujete bicykel, pádlo alebo loptové hry, pohyb vonku je radosť, ktorú sme si v posledných mesiacoch nemohli dostatočne užiť. S medziľudskými kontaktmi by sme to samozrejme ešte stále nemali preháňať, ale ísť si s kamarátmi a rodinou opäť zašportovať a utužiť staré priateľstvá za to stojí. A zájsť si po výkone niekde, kde sa dá konečne bezprostredne porozprávať o všetkom, čo sa stalo, kým sme sa nevideli, dvojnásobne!