Zháňate najlepší tábor, jazykový pobyt, šachový či jazdecký pobyt? Školu varenia alebo tenisovú školu? Pozor na to! Odborníci varujú, že keď deťom nedáte ani chvíľu pokoj, pripravíte ich o chuť objavovať, čo ich baví a zaujíma.
„Vašou úlohou ako rodiča je pripraviť deti na to, aby si samé našli v spoločnosti svoje miesto. Byť dospelý totiž okrem iného znamená, že si sami nájdete svoje koníčky a veci, ktoré vás robia šťastnými,“ hovorí Lyn Fry, londýnska detská psychologička so zameraním na vzdelávanie.
„Pokiaľ rodičia venujú celý svoj voľný čas tomu, aby bavili svoje dieťa, nikdy sa to samo nenaučí,“ dodáva.
Výhody nudy
A rozhodne nie je jediná, kto poukazuje na výhody nudy. Dr. Teresa Beton z University of East England sa špecializuje na súvislosť medzi nudou a predstavivosťou, povedala BBC, že nuda je základným predpokladom pre vývoj „vnútorného stimulu“, ktorý spúšťa skutočnú kreativitu.
A napriek tomu, že sa naša schopnosť nudiť sa vďaka lákadlám internetu stále znižuje, odborníci o tom, že občas je proste potreba nerobiť vôbec nič, diskutujú už desaťročia. V roku 1993 psychoanalytik Adam Phillips vo svojej knihe s megadlhým názvom : „O pusinkovaní, šteklení a nude : Psychoanalytické eseje o nepreskúmanom živote“ napísal, že: „Moment, keď sa dieťa začne nudiť, je v jeho vývoji dôležitým milníkom.“
Alebo – nuda je príležitosť zamyslieť sa nad svojim životom, skôr ako ním len preletieť. „Jednou z najviac skľučujúcich požiadaviek dospelých je presvedčenie, že deti majú javiť záujem o veci, ktoré im servírujeme. Namiesto toho by sme im mali dať len čas, aby si našli, čo ich zaujíma. A nuda je neoddeliteľnou súčasťou tohto procesu,“ vysvetľuje Phillips.
Nuda nie je stratený čas
Lyn Fry preto navrhuje, aby ste si spoločne s deťmi – pokiaľ sú starší než povedzme štyri roky – urobili zoznam vecí, ktoré ich bavia. Od tých najzákladnejších ako je bicyklovanie alebo kreslenie až po tie sofistikovanejšie ako varenie či fotografovanie. Potom ich kľudne pošlite na prázdniny k babičke a povedzte jej, že kedykoľvek sa budú sťažovať na nudu, nech sa poradia so zoznamom.
Napriek tomu pravdepodobnosť, že sa budú chvíľu motať a budú sa nudiť, je vysoká, dôležité je, aby sme si uvedomili, že to nie je stratený čas. „Na tom, že sa nudia, nie je nič zlé,“ dodáva pani Fry. „Deti sa musia naučiť, čo je to nuda, aby sa samé motivovali k nejakej činnosti. Nuda učí deti samostatnosti.“
Rovnakú teóriu razil už v roku 1930 britský filozof Bertrand Russel. Potencionálnej hodnote nudy venoval jednu kapitolu vo svojom diele nazvanom Boj o šťastie. Predstavivosť a schopnosť zatočiť s nudou sa rozvíja práve v detstve. Napísal : „Najlepšie sa dieťa rozvíja, keď ho ako mladú rastlinku ponecháme nerušene v jeho pôde. Príliš mnoho cestovania a príliš rozmanitých podnetov pre ne nie sú dobré a spôsobujú, že behom dospievania potom deti strácajú schopnosť užívať si bohatej jednotvárnosti.“