AXA Patalie.sk Patalie.sk poistka proti nude
f

Odoberajte náš newsletter

Nič to nestojí a už vám nikdy neutečie žiadny prima článok.
Odoslaním e-mailu súhlasíte so spracovaním osobných údajov.

hľadať

Desať tipov, ako sa zbaviť stresu počas niekoľkých minút

Život sa obrátil hore nohami. Niekto sa sťažuje, že nemá do čoho pichnúť, iný sa naopak nezastaví, pretože okrem práce musí ešte učiť deti, variť, upratovať aj robiť nákupy rodičom. Okrem toho všadeprítomný stres z prípadného ochorenia, neistoty, hroziacej finančnej tiesne alebo domácej ponorky.

Práve pre tých, ktorí denne prechádzajú rôznymi druhmi stresov, sme zrekapitulovali zoznam rád a tipov, ako si sami v priebehu niekoľkých minút pomôcť, uvoľniť sa, zrelaxovať a celú situáciu bravúrne zvládnuť. Sme v tom s vami!

1. Dajte si kúsok dobrej čokolády

Ak cítite, že už je toho na vás naraz veľa, urobte si na chvíľu pauzu a odlomte si kúsok kvalitnej horkej čokolády. Kakao má preukázateľne posilňujúce, protistresové a antidepresívne účinky. Znižuje tvorbu látok vyvolávajúcich stres – adrenalínu a noradrenalínu. A teobromín v kakau zase zlepšuje podobne ako kofeín schopnosť koncentrácie. Veď veľa ľudí dokonca čokoládou nahrádza lieky. A čo viac, horká čokoláda neobsahuje toľko cukru ako mliečna, takže zdravej životospráve neublíži. Len pozor, aby sa z toho nestala závislosť, k nej totiž práve pri čokoláde možno skĺznuť prekvapivo ľahko!

2. Zahryznite do šťavnatého manga

Ak nie ste čokoládový typ, skúste namiesto nej našu tropickú radu. Keď nabudúce pôjdete okolo regálu s ovocím, prihoďte si do košíka mango, môže sa vám hodiť. Až budete zase riešiť nejaký problém, urobte si päťminútovú pauzu, počas ktorej si toto sladké ovocie naservírujete. Mango prekvapivo obsahuje látku linalool, ktorá je obsiahnutá napríklad aj v silne upokojujúcich druhoch levandule a je súčasťou ich príjemnej vône. Mango okrem toho vďaka množstvu vitamínov prospieva aj našej imunite, čo v súčasnej situácii určite stojí za pozornosť.

3. Žujte a chrúmajte

Žuvanie upokojuje, preto si nabudúce do úst rovno strčte žuvačku. Na príchuti nezáleží, ide iba o opakovaný pohyb čeľustí. Veľa športových trénerov si túto techniku osvojilo už dávno! Možno ešte o niečo lepší účinok má chrúmanie. Nakrájajte si chrumkavé ovocie ako jablká či hrušky alebo si pripravte zeleninové tyčinky napríklad z mrkvy a zeleru. A rovno si k nim namiešajte aj dobrý dip. Mňam!

4. Skloňte hlavu

Skloniť hlavu môže byť pre niekoho porazenecké gesto, to však nie je váš prípad. Naopak, môžete to brať ako symbol oddychu a čerpania síl pred ďalšou bitkou. Pri snahe ovládnuť stres totiž pomáha položiť si hlavu na chvíľu medzi kolená alebo sa postaviť a zvesiť trup smerom k zemi (mimochodom, je to aj výborné naťahovacie cvičenie). Keď sa hlava ocitne v pozícii pod srdcom, má to priaznivé účinky na autonómny nervový systém a zmierňuje to stresovú reakciu vášho tela.

5. Zrelaxujte svaly podľa Jacobsona

Poznáte Jacobsonovu metódu progresívnej svalovej relaxácie? Tak teraz už áno. Je veľmi jednoduchá a účinná a pozostáva z obyčajného striedania sťahovania a uvoľňovanie jednotlivých častí tela. Dôležité je nájsť si na toto cvičenie vhodné a pokojné miesto, kde sa budete môcť dostatočne sústrediť. Začíname od chodidiel a postupne pokračujeme smerom nahor až k tvári. Precvičovanú časť tela vždy na 5 sekúnd napneme a potom na ďalších 5 sekúnd uvoľníme. Celá akcia zaberie približne 10 minút. Ak sa tejto technike budete venovať pravidelne, pomôže vám to navždy sa zbaviť aj bolestí chrbta, kĺbov či svalov, ktoré má častý stres obyčajne na svedomí.

6. Vizualizujte si svoje túžby

Kreatívna vizualizácia je metóda, s ktorou pred viac ako 40 rokmi prišla Američanka Shakti Gawain vo svojej knihe nazvanej práve Creative Visualization. Spočíva v tom, že zavrieme oči a snažíme sa predstaviť si (čiže vizualizovať), ako by sme sa chceli cítiť alebo čo by sme chceli, aby sa aktuálne v našom živote dialo. Neviete, kde začať? Môžete si napríklad začať predstavovať, čo všetko urobíte, až sa život okolo nás vráti zase do normálu. Pôjdete na dovolenku? Navštívite niekoho blízkeho? Zájdete do obľúbenej reštaurácie? Stavíme sa, že takých túžob má dnes každý z nás neúrekom.

7. Urobte si masáž dlaní

Ak nemáte doma školeného maséra či masérku, na naozaj plnohodnotnú masáž šije si ešte chvíľu počkáte. Masáže niektorých častí tela si však zvládnete urobiť úplne sami. Na zmiernenie stresu odporúčame najmä masáž dlaní, ktorá podľa vedeckých štúdií skutočne dokáže zbaviť napätia a navyše pomáha uvoľniť ruky po dlhej práci na počítači či telefóne. Dôsledne si masírujte brušká prstov aj medzery medzi nimi, postláčajte si reflexné body a precvičte si zápästie. Pridajte voňavý krém a váš obľúbený relaxačný rituál je na svete!

8. Dajte si pod chodidlo tenisovú loptičku

Aj masáž chodidiel dokáže zmierniť stres. Podľa teórie reflexnej masáže má každý orgán ľudského tela na ploche chodidla svoj reflexný bod, ktorý je energeticky aj nervovo prepojený s určitým orgánom. Tlaková masáž podporuje prúdenie energie a prispieva k obnove vnútornej harmónie. Chodidlá si samozrejme môžete premasírovať sami alebo o to niekoho poprosiť, existuje však aj jednoduchá metóda, ktorú môžete využiť aj priamo pri práci. Dajte si pod chodidlo tenisovú, prípadne inú pevnú (napríklad golfovú) loptičku a kotúľajte ju pod nohou tam a späť. Tam, kde ucítite napätie, trochu pritlačte. Rýchla a  uvoľňujúca masáž nôh u vás doma. Tri, dva, jeden… ideme!

9. Opláchnite si tvár ľadovou vodou

Aj keď ľadovú vodu využívame skôr na prebudenie a naštartovanie tela, je vhodná aj na zmiernenie stresu. Keď vás nabudúce niekto poriadne nahnevá, choďte do kúpeľne, namočte si ruky a chvíľu si osviežujte tvár. Ľadovú vodu navyše môžeme používať aj preventívne, krátka ľadová sprcha hneď ráno podľa odborníkov nielen že zvyšuje imunitu, ale dlhodobo zlepšuje aj odolnosť voči stresu a prináša telu uvoľnenie. O účinku ľadových spŕch na ľudský organizmus sme písali aj tu.

10. Buďte chvíľu sami

Aj vy si zúfate, že s rodinou je to občas ako za trest? Aj päť minút osamote vám pomôže upokojiť tep a usporiadať si myšlienky. Aj keď si nemôžete dopriať horúcu vaňu pri sviečkach, pár minút osamote v kúpeľni, spálni alebo najlepšie niekde, kde budete len vy a slnečné lúče, vám rodina jednoducho dopriať musí. Je to v záujme vás všetkých. Ak ste skúsenejší, môžete túto chvíľu využiť aj na meditáciu, dychové alebo naťahovacie cvičenie. Alebo si len oprite hlavu o stenu a odpočívajte.

Techník, ako sa zbaviť stresu, existuje nespočetné množstvo a každému vyhovuje niečo iné. Najdôležitejšie však je naučiť sa stresu vyhýbať. Dostatočne odpočívať, nezaoberať sa vecami, ktoré nemôžete zmeniť, pripomínať si, čo vám robí v živote radosť a čo je naozaj dôležité. Čítať, počúvať hudbu, tráviť čas s blízkymi a udržiavať si poriadok vo veciach. A keby ste predsa len nevedeli, ako si zachovať psychické zdravie aj v čase karantény, dozviete sa to v našom článku.