bezpečná jazda

Bezpečná jazda nie je všetko! Maličkosti, ktoré vás v aute môžu stáť aj život

Auto a mobilita
Asi každý z nás pozná bežnú idylku pri pokojnej ceste za slnkom. Mobil v ruke, nohy pohodlne natiahnuté na palubnej doske, fľaša s nápojom, termohrnčeky s kávou a plno ďalších superdôležitých vecí. Keď k tomu pridáme ešte deti na zadných sedačkách, s tabletmi v rukách, samozrejme, z pohľadu bezpečnosti je dokonale vražedné prostredie kompletné. Tak máme všetko? Ide sa.

Ak si myslíte, že pri nízkej rýchlosti a bezpečnej jazde sa problémom vyhnete, ste na omyle. Stačí jedno obyčajné zabrzdenie a váš milovaný smartfón vám spoľahlivo rozbije hlavu, nehovoriac o tom, čo by v rovnakom prípade urobil podstatne ťažší tablet. Rád týkajúcich sa bezpečnosti nie je nikdy dosť, poďme si ich pre istotu pripomenúť.

Nechajte auto, aby vás chránilo

Bezpečná jazda v aute sa skladá z viacerých drobností, ktoré vám však môžu nakoniec zachrániť život. Verte tomu! Možno to nebudete počuť prvýkrát, ale správne nastavený bezpečnostný pás je základ. V aute seďte vzpriamene a pás si zapnite tak, aby vám prechádzal cez plece. Len tak vás pri náraze zachytí stopercentne. Prvýkrát sa v aute objavil dvojbodový bezpečnostný pás v roku 1948 v automobile Tucker Sedan. Trojbodový pás, ako ho poznáme dnes, prvé do sériovej výbavy áut zaviedlo Volvo v roku 1959. U nás bola povinnosť používať bezpečnostné pásy zavedená až v roku 1967, a to len pre predné sedadlá a mimo obce.

Nohy na palubnú dosku nepatria

Aj vy počas dlhej cesty v aute relaxujete tak, že si natiahnete nohy na palubnú dosku? Možno sa pri tom cítite ako filmová hviezda, a je to aj veľmi pohodlné, riskujete však zmrzačenie. Ak do vás totiž niekto narazí, aktivuje sa airbag a nohy, ktoré máte položené práve tam, odkiaľ vystrelí, vyletia po jeho aktivácii rovnakou rýchlosťou rovno k vašej hlave.

Rýchlosť vystreľujúceho airbagu je zhruba 200 km/h. Dokážete si predstaviť, čo to pre vás znamená? V lepšom prípade dostanete sadru, v horšom budete mať v nohe skrutku a železo a v najhoršom… Aktivácia airbagu vedie hlavne k poraneniam či zlomeninám členkov. Energia nárazu sa ďalej prenáša na predkolenia a stehná, čo môže viesť až k úrazom panvy, ale „vystrelené“ nohy vám môžu spôsobiť aj vážne vnútorné zranenia.

Mobily a tablety ako kladivá

Fľaše s vodou, tégliky alebo kľúče, a ešte by sme mohli pokračovať ďalej. To všetko sa len tak povaľuje v našich autách, a pritom sa ľahko môže stať nebezpečným projektilom. Stačí aj obyčajné prudké brzdenie a z mobilov a tabletov sa stanú kladivká, ktoré nám spoľahlivo rozbijú hlavu. Tieto veci samozrejme do auta patria, vždy by však mali mať svoje miesto. Nie nadarmo celé tímy dizajnérov aut vymýšľajú čo najoptimálnejšie odkladacie priestory, uzavreté schránky a držiaky.

Mnoho ľudí berie riziko na ľahkú váhu a auto používa ako väčšiu obdobu dámskej kabelky alebo pojazdné skladisko. Malý príklad: Málokto by si nechal na hlavu hodiť z piateho poschodia tablet. Pritom je to rovnaké, ako keď nás do hlavy trafí pri rýchlosti 64 km/h. A čo potom obyčajný mobilný telefón, ktorý sa pri rýchlosti 90 km/h stáva päťkilovou „tehličkou“. To už stojí za zamyslenie, čo poviete?

S deťmi sú podobné situácie ešte zložitejšie, ale aj to sa dá riešiť. Časy, keď mohli spať na zadných sedadlách, sú dávno preč. Dnes musia sedieť v sedačke a dôvodom nie je len súčasná legislatíva ale aj bezpečná jazda. Preprava v sedačke je pre dieťa totiž až sedemkrát bezpečnejšia. Čo sa týka hračiek, do auta sú najlepšie plyšové. V žiadnom prípade by hračky nemali mať ostré hrany. A keď už svoje ratolesti chcete zabaviť tabletom, mal by byť vždy pripevnený na opierke hlavy na prednom sedadle. Inak ho radšej ani neberte so sebou.

Ženy ohrozenejšie ako muži?

Bezpečnosť v autách by sa mala vzťahovať na všetkých rovnako, možno vás však prekvapí, že aj tak sú niektorí ľudia pri cestovaní chránení menej ako ostatní. Bezpečnosť áut totiž odborníci koncipovali s ohľadom na mužov priemernej postavy. Dokonca ešte v roku 2019 veľa automobilových značiek konštruovalo svoje autá na základe nárazových testov, ktoré robili výhradne s mužskými figurínami. Z toho dôvodu hrozí ženám pri dopravnej nehode vyššie riziko zranenia ako mužom. Veľa automobiliek však dnes do testovania zaraďuje už aj iné typy figurín vrátane postáv s nadváhou a seniorov.

Na čo si dať hlavne pozor?

Zranenia, ktoré vznikajú pri nedodržaní základných pravidiel bezpečnej jazdy, bývajú často ťažké až fatálne. Závisí od každého z nás, či prispejeme k zníženiu dopravných nehôd a zranení. Nezabúdajme, že život máme vo svojich rukách.

Autor fota: Pexels.com