dojazd elektromobilov v zime je nižší

Elektroautá v zime. Oplatia sa?

Auto a mobilita
Objem ničím nenahradíš; výkon radšej mať, ako potrebovať; nafta patrí do kachieľ... Takto sa skalní vodiči benzínových áut kedysi s dešpektom vyjadrovali o nastupujúcej naftovej alternatíve. Pokrok však nemožno zastaviť a do boja o vodičské srdcia vstúpil ďalší hráč – elektroauto.

Moderný trend hľadania ekologických alternatív mu navyše hrá do kariet, v ktorých už má esá v podobe Elona Muska alebo Arnolda Schwarzeneggera. Zvoní teda spaľovacím motorom umieráčik?  

Najprv si treba pripomenúť, že nejde o žiadneho nového hráča. Prvý elektromobil tu bol dokonca ešte pred tým spaľovacím. Jedným z priekopníkov bol aj rodák zo Zemného pri Nových Zámkoch Štefan Anián Jedlík, ktorý v roku 1828 vynašiel prvý prototyp elektrického motora, pomocou ktorého poháňal svoj model auta.  

Na prelome storočia potom elektromobily prelomili dvojstovku. La Jamais contenu prekonal ako prvý cestný dopravný prostriedok v histórii rýchlosť 100 km/h a The 100mil Fritchle Electric dokázal na jedno nabitie zdolať vzdialenosť 100 míľteda vyše 160 kilometrov. 

Hlavný podozrivý – klimatizácia 

Dosť však histórie a potľapkávania e-áut po kapote. Ich zmŕtvychvstania započalo až pomerne nedávno, a tak je tu veľa múch, ktoré ešte budú musieť konštruktéri vychytať. Jednou z nich je aj vyrovnanie sa s teplotnými výkyvmi. Namiesto toho, aby sme vás strašili senzačnými správami ako „Dojazd elektromobilov sa v zime skracuje až na polovicu!“, poďme radšej hľadať jadro veci. 

Keď sme to už načali, začnime rovno s dojazdom. Áno, skracuje sa. Hlavným dôvodom je riadenie teploty, teda termomanažment. Prevádzková teplota komponentov spaľovacieho motora sa pohybuje okolo 100 °C, kým nabíjací systém či výkonová elektronika elektromotora potrebuje na správnu prevádzku teplotu okolo 50 °C. Pri batérii je to dokonca 20 °C, takže potrebuje chladenie klimatizáciou.  

Podľa profesora termodynamiky a prúdenia na univerzite vo Frankfurte Borisa Schildera za to paradoxne môže vyššia efektivita elektromotorov. Nižšia prevádzková teplota znamená aj nižšie odpadové teplo, ktoré sa využíva na vykurovanie kabíny, a teda ďalšie nároky na klimatizáciu. 

Ale čo s tým? Niektorí odporúčajú vypnúť klimatizáciu a obliecť teplú bundu – na prvý pohľad logický nápad, no reálne nebezpečný, pretože so spoteným chrbtom si koledujete o poriadne prechladnutie, nehovoriac o bezpečnosti a komforte pri šoférovaní. Lepším ťahom je neplytvať energiou a zapnúť si vyhrievanie sedadiel a volantu.  

Moderné elektroautá majú aj špeciálny systém vyhrievania zameraný výhradne na vodičov a keď sa nabíjajú doma, predhrejú sa vám na prevádzkovú teplotu. Máločo poteší človeka v zime, ako keď ráno nasadne do vyhriateho auta. Parádička, však? 

Super Mario e-Kart 

Všeobecne sa odporúča parkovanie v garáži. Ak je to možné, niet o čom rozmýšľať. Hoci státie v zime vonku škodí viac e-autám, ani to benzínové by ste nechceli nechať celý január na ulici. A rovnako ako pri všetkých iných autách platí, že nebude sklamaný ten, kto sa zameria na kvalitu. Staršie e-autá majú často bežné kúrenie a pomerne zle izolovanú batériu, takže niektoré z nich potupne nezvládajú ani polovičnú vzdialenosť, akú pred viac ako sto rokmi prekonal už spomínaný stomíľový Fritchle Electric. 

Dojazd môžete predĺžiť aj dobrou technikou jazdy. Tým nenarážame na častý hriech štýlu brzda-plyn. Auto prepnite do eco módu, mierne sa rozbiehajte, nepretekajte sa na diaľnici, kopce prekonávajte rozumne a rekuperujte pri brzdení. O rekuperácii, teda spätnom získavaní energie, môžu spaľovacie motory iba snívať. Že by ste za brzdenie magicky dostali do nádrže extra benzín, znie ako nápad z hry Super Mario Kart. 

Základnou vecou, ktorú motoristi tiež často prehliadajú, je postarať sa o dobrý technický stav auta. Spotrebu zvyšuje napríklad aj nízky tlak v pneumatikách, ktorý spôsobuje vyšší valivý odpor.   

ako dlho sa nabija elektromobil

Aj keď sa sieť dobíjacích staníc neustále rozširuje, mali by ste pri plánovaní cesty okrem vzdialenosti počítať aj s teplotným faktorom. Keď niekam dôjdete s 50 % kapacity batérie a zaparkujete vonku v mraze, môže to znamenať, že nedôjdete späť domov. Najlepšie je teda plánovať jazdu pomocou niektorej z máp nabíjacích staníc. Ak nemáte auto s vyhrievaním batérie, myslite aj na to, že v garáži vám auto ukazuje vyšší dojazd ako vonku v zime. 

Tieto tipy a rady vám určite pomôžu predĺžiť dojazd vášho e-auta v zime, napriek tomu poriadny rozmach e-mobility nás ešte čaká. Vyzerá to tak. V krajinách po celom svete vrátane USA, Číny či Nemecka majú elektromobily daňové zvýhodnenia a inú štátnu pomoc, najväčšie svetové automobilky začali do tejto oblasti masívne investovať a nováčikovia venujúci sa elektromobilite rastú ako huby po daždi.  

Hlavne v Nemecku sa začínajú tradiční motohegemóni snažiť (a potiť) zatiaľ čo Tesla dokončuje svoju „gigatováreň“ kúsok za Berlínom. Do rovnice potom pridajme e-carsharing, napríklad v Košiciach aj v Bratislave fungujúce Sharengoa máme tu silnejúci globálny trend s veľkým rastovým aj technologickým potenciálom. A to sme ešte nezačali hovoriť o hybridnom pohone s vodíkovými palivovými článkami. 

Základné úkony pre lepší dojazd elektromobilu v zime: 

  • zaistite dobrý technický stav vozidla vrátane tlaku vzduchu v pneumatikách 
  • parkujte v garáži (ideálne vykurovanej) 
  • plánujte cestu a počítajte so zvýšenou spotrebou 
  • pred dlhými cestami nechajte auto aj napriek 100 % nabitiu v nabíjačke (auto už má predhriaty interiér a batériu) 
  • hospodárne vykurujte (namiesto celej kabíny iba sedadlo)

Foto: Maik Poblocki (Pexels.com), Shutterstock.com