AXA Patalie.sk Patalie.sk poistka proti nude
f
hľadať

Diagnóza pomocou internetu: koľko rakovín už ste prekonali?

Ráno sa prebudíte. Bolia vás kĺby i chrbát. Do toho všetkého pichanie v bruchu. Asi by bolo dobré zájsť k doktorovi, ale predtým sa radšej pozriete na Google. Tupá bolesť? Sedí. Bolesť kĺbov v celom tele? Presne tak. Výsledok? Artritída alebo rakovina. Ako inak! Nakoniec to bude aj tak len chrípka. Ale čo ak raz bude mať internet pravdu a vy si nedáte pozor na príznaky vážneho problému?

Mnoho rozhodnutí o našom zdraví prebieha mimo ordinácie lekárov. Predovšetkým to, či lekára vôbec navštíviť. Sú symptómy natoľko vážne, že budem potrebovať odbornú pomoc? Niekto nemusí dlho premýšľať. Pozná svoje telo dokonale, takže zistí, kedy sa už deje niečo, čo sa vymyká kontrole. Ale potom tu sú takí, ktorí potrebujú k rozhodnutiu popostrčiť. Konzultáciu s blízkymi nahradil internet. Na tom by nebolo nič zlé. Lenže takéto vyhľadávanie dokáže dosť často nasmerovať návštevníka diskusií ku zlým riešeniam problémov. Takže nakoniec, i keď naozaj môže ísť o symptómy vážnej choroby, dôjde k najhoršej možnosti: zle zvolenej samoliečbe.

Inteligencia nehrá úlohu
Návštevníci zdravotných diskusií dokážu len veľmi ťažko rozoznávať, ktoré informácie sú relevantné a naopak. Podľa štúdie Kalifornskej univerzity Davis vo výbere hodnotných informácií priamo spojených s konkrétnym stavom jedinca nehrajú inteligencia a finačné zázemie príliš veľkú úlohu. Do testov zapojili niekoľko subjektov z rôznych spoločenských vrstiev.

Výsledky ukázali, že skoro každý uveril tomu, čo si sám vyhľadal.

Opýtaní navyše priznali, že si neoverili získané údaje o svojich ťažkostiach u viac než dvoch rôznych zdrojov. Pričom oba zdroje diagnóz boli vo väčšine prípadoch len diskusnými fórami a nie odborným zdravotníckym portálom. Na základe toho potom jednotlivci pristúpili ku spôsobu liečby, ktorý získali od internetového odborníka.

Aplikácia Symptom Checker
Samodiagnostika nemusí vôbec byť zlou metódou, keď viete, kde hľadať. Pokiaľ viete trochu anglicky, prípadne sa dokážete orientovať na internete pomocou slovníkov, stane sa vašim najlepším pomocníkom takzvaný „Symptom Checker. Väčšina týchto webových aplikácií je zaštítená prestížnou inštitúciou, ktorá program pomáha spoluvytvárať. Zároveň sa podieľa na vývoji algoritmov, vďaka ktorým dostane návštevník čo najpresnejšiu správu o svojom stave a tiež rady ohľadne toho, akým spôsobom má problém riešiť. Tieto služby sú v zahraničí natoľko obľúbené, že dokonca existujú i pridružené mobilné aplikácie priamo pre doktorov.

Symptom Checker kráľom je stránka drugs.com, na ktorej sa podieľa Harvardská univerzita.

Okrem identifikácie choroby môžete použiť aj vyhľadávanie liekov. Takáto vychytávka sa obzvlášť hodí, pokiaľ sa staráte o svojich rodičov či prarodičov. V určitých prípadoch je lepšie kontrolovať, čo a ako používajú. A či berú lieky správne podľa predpisov.

Pán terapeut Google
Ešte zaujímavejšie výsledky nájdeme, keď hľadáme psychické neduhy. Ihneď sa dostaneme do špirály rôznych kvízov, ktoré nám jasne stanovia, čo je náš problém. Skúste si to, i keď netrpíte žiadnymi vážnymi problémami. Určite ste schizofrenikmi, a ani ste o tom netušili. Také testovanie nemá zmysel. Každá ľudská myseľ je natoľko jedinečná, že ju nedokáže zanalyzovať sebelepší počítačový program. Ale to neznamená, že sa na sieti nedá nájsť pomoc. Naopak.

Vďaka anonymite sa svet psychických porúch otvára tak, ako to nikdy na verejnostinedokázal.

Ľudské príbehy vám dokážu trochu odhaliť príčinu vašich problémov. A dokonca ukázať spôsoby, ako ich zmierňujú ostatní. Ale na rozdiel od fyzických zdravotných problémov sa vám rozhodne nepodarí konkrétne určiť váš psychický stav. Pokiaľ si nie ste istí a bojíte sa ísť za psychológom, navštívte stránku www.pomoc.sk či www.psychologickeporadenstvo.sk. Tieto organizácie dokázali pomôcť tisíckam najmä mladých ľudí. Ak sa hanbíte zavolať si so školeným pracovníkom, môžete i napísať. Komunikácia s odborníkom mnohonásobne prevyšuje to, čo ponúka pán terapeut Google.

Dobrý pomocník, ale zlý lekár
I keď žijeme v dobe, keď internet valcuje všetky médiá a nahrádza mnoho zložiek života človeka, stále platí, že virtuálny svet ľudský kontakt nepredčí. Obzvlášť nie návštevu u lekára.

Internet je dobrý pomocník, ale zlý lekár.

Toho, že má chorý potrebu hľadať záchranu pred potenciálnou chorobou, využívajú rôzni podvodníci, ktorí potom do siete chytené rybky posielajú na svoje stránky s drahými liekmi a doplnkami stravy. Premrhať peniaze ale nie je nič hrozné v porovnaní s tým, keď sa kvôli komickému smerovaniu všetkých zdravotných problémov k diagnóze rakoviny naozaj rakovina prehliadne. Keďže máme u nás dobré zdravotnícke služby, rozhodne sa oplatí zájsť si vždy k lekárovi. A to aj keď bude vo vzduchu len drobné podozrenie, že telo bojuje s niečím horším než chrípkou. V takých prípadoch potom hrá rolu každý deň. Za vyhnutie sa takému riziku stojí i hodina strávená v čakárni pre pacientov.

#Jan Uhlík

Choroby nechodia po horách, ale po ľuďoch. Aj keď sa na ne vopred nedá úplne pripraviť, niečo málo urobiť ide… Dali sme pre vás dohromady novú špeciálnu microsite s názvom Koľko stojí zdravie. Prečítajte si, ako dlho trvá priemerná pracovná neschopnosť, či na akú podporu od štátu máte nárok, keď dlhodobo ochoriete.

Prečítajte si tiež: Virtuálne technológie vstupujú do zdravotníctva! Ako pomáhajú lekárom a pacientom?

Postarajte sa o svoju rodinu, pokiaľ môžete.

Život vám môže skomplikovať nielen úraz, ale aj dlhšia choroba. Aj keď si myslíte, že ste ako rybička. Nechajte nám svoje meno, telefón a profík z poisťovne AXA sa vám čoskoro ozve.

Dobrovoľne poskytujem súhlas spoločnostiam Creative Dock s.r.o., Inter Partner Assistance, S.A., AXA Assistance CZ, s.r.o., AXA životní pojišťovna a.s., pobočka poisťovne z iného členského štátu, AXA pojišťovna a.s., pobočka poisťovne z iného členského štátu, AXA d.d.s., a.s., AXA d.s.s., a.s., AXA Services, s.r.o. a AXA investiční společnost a.s., organizačná zložka Slovensko (spoločne ďalej len „Spoločnosť“), so spracovaním mojich vyššie uvedených údajov v súlade so zákonom o ochrane osobných údajov na marketingové a obchodné účely Spoločnosti po dobu 5 rokov, a to priamo alebo prostredníctvom finančných sprostredkovateľov a zmluvných partnerov Spoločnosti. Viac informácií o ochrane osobných údajov. (skrýt text)